Polovičaté řešení vzdělávání romských dětí.

Vláda ve snaze řešit problémy sociálního vyloučení zejména v romských komunitách bude zvažovat "zavedení povinného absolvování alespoň roku v mateřské škole pro vstup na základní školu. Mateřské školy nedokáže plně nahradit přípravný ročník." (viz Východiska strategie boje proti sociálnímu vyloučení strana 32.) To jsou sice bohulibé nápady, ale zase jen polovičaté řešení a hlavně jen samé proklamace. Ve skutečnosti je takový plán nerealizovatelný, protože stát negarantuje dostatečnou kapacitu mateřských školek ani pro ty děti, které do nich chtějí poslat jejich rodiče dobrovolně. Plány pana ministra Dobeše o tom, že to vyřeší firemní školky jsou nereálné nemluvě o tom, že pokud je některé firmy vybudují, pak poslouží jen zaměstnaným rodičům. A už vůbec se nehovoří o tom, že by se měla zavést pro rodiče "sociálně vyloučených" dětí povinná docházka do vzdělávacích kurzů, kde by se naučili alespoň číst, psát a počítat tak, aby mohli doma pomoci svým dětem s jejich problémy s učební látkou.

Proč ale vymýšlet specificky "český" model základního školství, když by stačilo převzít dlouhodobě vyzkoušený systém z Velké Británie. Jak je známo, tato země je dnes prakticky zemí imigrantů, zejména v městech často různé etnické skupiny obyvatel v některých čtvrtích převažují. Definovat "majoritní" část společnosti je prakticky nemožné. Některé komunity používají v komunikaci mezi svými příslušníky jazyk původní domoviny svých předků a tak malé děti prakticky v předškolním věku neovládají angličtinu. Státní jazyk a sociální návyky preferované veřejností se teprve učí v základní škole. To je hlavní důvod, proč zákonná školní docházka začíná tak brzy.

Základní škola (primary education) začíná 5. rokem dítěte (část dětí již ve věku 4 let!) a trvá do věku 11 let. Tato škola je členěna na dva stupně:

  • nižší stupeň (infant school) pro děti od 5(4) do 8 let
  • vyšší stupeň (junior school) pro děti od 8 do 11 let
Základní školu mohou děti absolvovat v různých institucích:
  • základní škola (primary school) pro děti ve věku 5-11 let, která se dělí na dva stupně – infant department a junior department;
  • v samostatných školách nižšího stupně (infant school) pro děti ve věku 5-8 let
  • v samotných školách vyššího stupně (junior school) pro děti ve věku 8-11 let
  • v počáteční škole (first school) pro děti ve věkových skupinách 5-8, 5-9, 5-10; nejběžnější formou je skupina 5-8 let;
  • v prostřední škole (middle school) pro děti ve věkových skupinách 8-12, 9-13, 10-13 let; nejběžnější formou je skupina 8-12 let;
  • ve školách, které zřizují soukromé školy (independent school),v tzv. přípravných školách (preparatory school nebo prepschool) pro děti ve věku 8-13 let nebo 5-13 let
Cílem výuky na základních školách je naučit děti základním dovednostem (číst, psát, počítat), rozlišit jejich schopnosti a připravit je ke studiu na středních školách. (Pramen).

Je ale téměř jisté, že se kolem problému se vzděláváním zejména romských dětí se budou i nadále jen vést plané diskuze, pořádat vznešené konference a za peníze daňových poplatníků zpracovávat ničemné "projekty", které poslouží výhradně jejich zpracovatelům z řady různých firem a "neziskových" organizací. Hlavní příčinou pak bude odpor "sociálně nevyloučených" rodičů, kteří prostě odmítnou svoje nebohé děti posílat do školy už ve věku pěti či dokonce čtyř let. Nejsme přece žádná nějaká Velká Británie. To opravdu nejsme. Měli bychom se ale připravovat, že brzy na úrovni Velké Británie budeme, alespoň pokud půjde o množství "neevropských" obyvatel, kteří se k nám v následujících letech přistěhují. Romský "problém" bychom měli využít jako tréninkový oddechový čas do té doby, než bude hůř.
15.9.2011 10:20 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.