I Číňané se chtějí vozit v autě.

Čínská asociace automobilového průmyslu vydala v Pekingu zprávu, ve které se uvádí, že Čína v prvních deseti měsících letošního roku vyrobila a prodala přes 15 milionů aut, což představuje meziroční zvýšení o 3%. Více než 4,95 milionů, tedy 40% z celkového počtu, jsou přitom auta originální čínské produkce. Tento podíl meziročně poklesl o 3%. Podle těchto informací bude čínský automobilový trh stabilnější než loni, kdy zaznamenal rychlý nárůst. Podle odhadu překročí v roce 2011 počet vyrobených a prodaných aut v Číně 18 milionů vozů.

Uvedená čísla znamenají, že se v Číně letos opět vyrobí více automobilů než ve Spojených státech. Podle výzkumné společnosti J.D. Power and Associates se v celém letošním roce počítá v USA s nárůstem produkce o devět procent na 12,9 milionu vozů.

Celosvětový prodej nových osobních a lehkých nákladních automobilů v letošním roce stoupne pravděpodobně o šest procent na rekordních 76,5 milionu vozů z loňských 72 milionů vozů. Znamená to, že celá čtvrtina celosvětové výroby automobilů bude vyprodukována v Číně.

Odpovídá to i údajům o počtu zaměstnanců v automobilovém průmyslu z roku 2010: Čína 1 605 000, USA 954 210 lidí. V roce 2010 bylo na 1000 obyvatel v USA v provozu 776 automobilů, v Číně jen 26. Nabízí se tedy otázka, za kolik let dosáhne Čína na světový průměr, který představuje dnes například Česko s 399 automobily na 1000 obyvatel.

Růst výroby automobilů v Číně ovšem vyvíjí tlak nejen na spotřebu oceli, kterou je možné z větší části recyklovat, ale zejména na spotřebu nafty. Čína nemá žádné významné vlastní zdroje, ročně vytěží jen kolem 5 procent celosvětové těžby a tak bude závislá na dovozu. Jaký to bude mít do budoucna dopad, je snadné si představit.

Zatímco budou Číňané jezdit na naftu, měli bychom se my vozit raději v elektromobilech, které si budeme nabíjet elektřinou vyrobenou v jaderných elektrárnách a možná také trochu přispějí i ty zavrhované větrníky či fotovoltaické panely. V každém případě to ale bude dražší než dnes. Automobily nejméně za 750 tisíc a nabití jistě nevyjde levněji, než dnes nafta či benzin, cena elektřiny stále roste. Pro chudý lid se ještě možná bude hodit automobil na dřevoplyn. Měli bychom tedy začít sázet nejen brambory, ale také buky a duby. Kdo nebude mít vlastní les, nepojede. Uložte si proto peníze do vhodných pozemků.

No, trochu jsem tu vizi budoucnosti možná přehnal, ale napadá vás nějaké jiné řešení? Jinak nás čeká ještě další rozvoj cyklistiky pod heslem, kdo nešlape, nejede. A co takhle rodinné šlapací auto?
11.11.2011 11:11 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.