Ahasweb hovoří sto šedesátý osmý den - 23.února 1999, úterý

Šéf americké zpravodajské služby CIA Harry - maskot CIA George Tenet, který měl 23.3.99 přiletět do Prahy, odložil svoji návštěvu kvůli vrcholící krizi v jihosrbské provincii Kosovo. Na dotaz ČTK tuto tajnou zprávu prozradil ministr bez portfeje, odpovědný za české tajné služby, Jaroslav Bašta. Tenetova návštěva podle Bašty nesouvisela kupodivu s vládní akcí "čisté ruce", ale se vstupem České republiky do Severoatlantické aliance. "Šéf CIA měl hovořit s ministry obrany, zahraničí, se mnou, s premiérem, prezidentem a s předsedou parlamentu," uvedl Bašta. Doplnil, že Tenet je rozhodnut do ČR přijet hned, jak se situace v Kosovu vyjasní. Co se míní vyjasněním, není zcela jasné: přijede, až se začne bombardovat nebo až tam skončí válka?

Kvůli situaci v Kosovu odvolal svou středeční návštěvu Prahy i generální tajemník NATO Javier Solana. NATO je připraveno v krátké době v Kosovu zasáhnout, pokud zkrachují poslední rozhovory zástupců mezinárodního společenství s jugoslávským svazovým prezidentem Slobodanem Miloševičem.

CIA je jinak velmi ctihodná organizace, která je oblíbená zejména u autorů akčních či špionážních filmů. Její server stojí za návštěvu. Nebo si zajděte na vyhledávací server CIA , kde si najdete co potřebujete vyzvědět. Na heslo "Czech Republic" jsem získal 29 dokumentů. Nejzajímavější informace z CIA jsou na stránkách FactBook . Naši republiku českou neboli Czech Republic zde popsali agenti CIA stejně důkladně, jako snad všechny státy světa. Je tam ovšem několik drobných vad: CIA ještě nezaregistrovala, že máme vládu soudruha Zemana a nikoliv pana Tošovského. Jaké to vyvolá v CIA zemětřesení, až se to tam dovědí, to opravdu netuším. Možná, že ale jen tak dělají, že to nevědí, ale přitom vědí. Je to vševědoucí a mocná a možná i nebezpečná organizace, jak říkají její agenti, firma. Známý bard přece zpívá: " Já jsem agent sí-áj-éj a jsem zlej!". Třeba si pan George Tenet přijel zkontrolovat, kdo to tady vlastně v té legrační zemi vládne. Hlavně aby neříkal Zemanovi "pane Tošovský". To by mohl soudruh Zeman opravdu vzteky zrudnout a třeba by mu to už zůstalo. CIA Safe - pro vaše děti

CIA je organizace, která se snaží získávat své budoucí spolupracovníky a sympatizanty již od malička. Server CIA pro děti a pro vás je milý server, který přibližuje práci CIA dětem. Zkuste a pobavíte se.

Zlá doba nám ale velí se vrátit od dětských her na špiony zpátky do kruté reality. Ti Srbové nedají pokoj a tak i my, sotva nás vzali do NATO, budeme muset do války. Možná jen s nemocnicí, možná také i s vojáky, pokud dojde na pozemní akce. Američané se domnívají, že to bude něco jako akce "Poušťní bouře" v Perském zálivu. Jenže Srbové jsou udatní bojovníci a ještě se pamatují na druhou světovou válku, kdy jistou část jejich území Němci nikdy nedobyli. Serbia and Montenegro

Co nám poskytl server CIA o Jugoslávii. Chvíli jsem to hledal, až pod heslem Serbia and Montenegro jsem se dopídil potřebných informací. Co je to Monte Negro? No přece známá Černá Hora. Černohorci, to jsou opravdu krvežízniví dravci od pradávných časů. Jinak také ale milí lidé, jenom nesnášejí, když na ně někdo doráží. Tak tedy fakta:

Airports-with paved runways:
total: 18
over 3,047 m: 2 (Serbia 2, Montenegro 0)
2,438 to 3,047 m: 5 (Serbia 3, Montenegro 2)
1,524 to 2,437 m: 5 (Serbia 4, Montenegro 1)
914 to 1,523 m: 2 (Serbia 2, Montenegro 0)
under 914 m: 4 (Serbia 4, Montenegro 0) (1997 est.)

Airports-with unpaved runways:
total: 30
1,524 to 2,437 m: 2 (Serbia 2, Montenegro 0)
914 to 1,523 m: 14 (Serbia 13, Montenegro 1)
under 914 m: 14 (Serbia 13, Montenego 1) (1997 est.)

Military manpower-fit for military service: (muži, kteří jsou fit pro vojenskou službu)
males: Montenegro-150,666 (1998 est.); Serbia-2,187,111 (1998 est.) , dohromady za Černou Horu a Srbsko 2,337,777 mužů ve zbrani po mobilizaci.

Military expenditures: 6.55 billion dinars (1998 est.) (vojenský rozpočet). Je to měna volně nesměnitelná, jedná se o miliardy dinárů - nikoliv o biliony, jak by se na první pohled zdálo. Dinár (YUN) je bratru za 5 Kč, takže asi celkem 37.5 miliardy korun ročně.

Další informace pro ty, kteří by se chtěli zabývat tzv. válečnou turistikou. Za ceny uvedené na této stránce nelze ručit, jistě půjdou pěkně nahoru. Nebo také na serveru autoklubu naleznete podobné informace zejména pro motorizované jedince či skupiny. Naší armádě se budou hodit i informace o maximální rychlosti na silnicích (80 km), nebo na expresních silnicích (100 km).

Stání a parkování je zakázáno: v zatáčkách , pod kopcem ,do vzdálenosti 15ti m od úrovňového přejezdu a tam, kde by bylo méně než 3 m volného místa mezi vozidlem a čárou nebo uprostřed vozovky nebo koncem vozovky. Pozor na dodržování, srbská policie jinak pokutuje. Není zcela jasné, zda okupační vojska budou nucena platit dálniční poplatky. Platí se jednorázově, nálepky není potřeba shánět, platí se ve volně směnitelných měnách, nejlépe v markách. Je dobré vzít si sebou dostatek drobných, šeky ani platební karty není možné použít.

Problémy nastanou s tanky a jinými pásovými vozidly, protože na silnice je zakázáno vjíždět s vozidly, která mají ocelové hroty na pneumatikách, natož kovové pásy. Při poruše osobního vozidla je možné použít asistenční službu, tarif za odtahovou službu je 3,50 YUN/km. Vhodné pro důstojnictvo a generály.

Pozor na fakt, že v Jugoslávii je všeobecný nedostatek všech druhů paliva a u čerpacích stanic lze platit pouze hotově i v domácí měně . Takže zásoby paliva raději sebou. Nepodařilo se mě zjistit, kolik je možné si vzít do kanystru benzínu. Takže tolik, kolik se uveze, když tak na hranicích by se mohlo nadbytečné nepovolené množství prodat celníkům.

Z moře je dobrý přístup například v Boce kotorské, což je nám pamětníkům velice dobře známý přístav, kde došlo ke vzpouře našich námořníků ještě v době, kdy jsme se Srby byli ve společném Rakousko Uhersku. Proč se v Srbsku vlastně bojuje? Možná právě proto, že nekorunovaným králem v Srbsku je černý trh: "Lidé, kteří musí dvakrát obrátit každý dinár, nakupují na černém trhu, kde jsou ceny minimálně o čtvrtinu nižší než ve státním obchodě. S projevy černého obchodu se lze setkat už na cestě z Budapešti do Bělehradu. V mnohých vlacích se ani s platnou místenkou nelze dostat do kupé. Každé volné místo je zavaleno množstvím tašek, které jsou až k prasknutí narvané nekvalitním textilem z obrovského blešího trhu v Budapešti. Ne že by snad v Jugoslávii nebylo možné koupit nic na sebe, ovšem například Biljana Dragičová uvádí: "K vánocům jsem dostala od sestry košili, která byla vyrobená koncem šedesátých let." Tomu odpovídal i materiál - dederon. Státní podniky ve stávkami zmítané zemi sáhly do nejstarších zásob, jen aby pulty nezely prázdnotou. Nabízené oděvy jsou však nejen nemoderní, ale také drahé. I drobným šmelinářům se proto vyplácí zajet do Budapešti. Každý se přitom specializuje na určitý sortiment. Pán prodávající plavky a prádlo se dokonce chlubí, že se mu stačí jen podívat na ženu a hned ví, jakou velikost podprsenky potřebuje. Ve vlaku se všichni snaží zakoupené zboží napěchovat do dvou tašek, neboť více není dovoleno převážet. I tak musí zaplatit maďarské ochraně železnic každá šmelinářka deset marek. Tím však drama nekončí. Všechny netrpělivě vyhlížejí, zda na hranicích skutečně slouží ta směna, kterou již znají. Celnicí asi budou muset projít, ovšem o zakoupený textil nepřijdou. Opoziční předák Vuk Dražkovič sice tvrdí, že Miloševičův režim stojí jen na dvou nohách, přičemž jednu tvoří milice a tu druhou taky, ve skutečnosti však jednou z jeho největších opor jsou právě šmelináři provázaní na nejrůznějších úrovních se státní správou. (z článku M.Bergra MFD 28.2.97)"

Začít válku, když teče do bot, to je metoda, kterou znali v minulosti dobře všichni diktátoři včetně Hitlera. Všichni začnou chápat nedostatek jako důsledek vedení spravedlivé války a hlavním viníkem v této válce bude NATO, které se bude jevit jako jasný agresor hodlající vyhladit Srby z povrchu zemského. Armáda by také mohla použít služeb firmy Zasilatelství Železník s.r.o. jako nenápadného dodavatele potravin, munice a jiných důležitých věcí. Nabízí dopravu do států bývalé Jugoslávie, tak proč ji nevyužít.

Dost legrace. Ale v každé legraci je ukryt často trpký kořen věcí, zejména těch nesmyslných, které jak se zdá, spousta lidí na tomto světě ještě stále dělá a dělat bude. Doufejme, že se nakonec ještě v poslední chvíli vyjednavači dohodnou a že Miloševič hodí zpátečku.

 

TopZpět