Ahasweb hovoří

Třicátý devátý den-28.5.98
Auta jsou čím dál tím hůře prodejné zboží. Trh je zcela přesycený a probíhá nelítostný boj o zákazníka. Jedna firma nabízí klimatizaci zdarma, jiná všechny typy svých vozů za stejnou cenu, další garantuje pevné jednotné ceny jednotlivých typů u všech svých dealerů. Klesá zájem o automobily značky Škoda, cena všech modelů dosáhla naprostého vyrovnání s nabídkami zahraničních značek a přitom kvalita za nimi leckdy pokulhává. Leasingová společnost ŠkoFIN přiznala 10% pokles podepsaných smluv oproti prvním čtyřem měsícům loňského roku.
Autobazary nabízejí právě teď tolik automobilů, kolik se jich prodá za celý rok a ceny klesají stále dolů. Možností koupit si nové auto jakékoliv značky a typu zprvu omámené soukromé firmy již vystřízlivěly a váhají s obnovou svého autoparku. Je přece výhodnější investovat do výrobního zařízení, které vydělá další korunky. To se často u drahého automobilu říci nedá a tak pokles zájmu bude trvalý a blahodárný vliv na českou ekonomiku na sebe nedá dlouho čekat. Možná, že pokračující pozitivní trendy zahraničního obchodu naznačují, že investice do výroby začínájí být v popředí zájmu podnikatelů a továrníků.
Tohle všechno je dobrá zpráva pro českou ekonomiku, ale špatná zpráva pro výrobce a prodejce automobilů. Zisky zejména prodejců se budou musit dostat na rozumnou hranici třeba i pod 10% z prodejní ceny. Luxusních prodejen a autoservisů se zdá být již dostatek a pokračuje boj o zákazníka. Hlavní bitevní pole se odehrává zejména u vozů nižší střední třídy mezi evropskými, především německými výrobci a japonskými či korejskými firmami. Vypadá to na vítězství německých výrobců, výrazně boduje zejména Opel. A Škodovka skončila se zdražováním vozů: pokud nepůjde kvalita dopředu, bude cena ovlivňována především přidanými prvky výbavy jako jsou různé airbagy, ABS či klimatizace. Ale tu řada zahraničních firem dodává zdarma. K tomu zatím Škodovka nepřistoupila, ale bude muset, jinak ztratí další zákazníky. Jak praví jeden ze sloganů jejího konkurenta, je "škoda nekoupit" její nejnovější model. Ceny za opravy a náhradní díly se díky zejména podílu zahraničních dílů ve vozech Škoda zdají být již srovnatelné z řadou jiných značek. Pak už není nic, co by domácího zákazníka lákalo koupit právě české auto. Tak to má na trhu evropské úrovně vypadat a již se v tom nic nezmění. Pokud budou další vlády alespoň tak pravicové, jako Klausova.

Ostatně stále soudím, že sociální demokracie ve své dnešní podobně Zemanova spolku bývalých komunistů a estébáků musí být zničena. Kdo je půjde volit, nevidí si ani na špičku vlastního nosu.

TopZpět