Pamětník
počátků dějin
počítačů
komentuje
Ahaswebovy noviny
redaktor a vydavatel Jan Bílek/AHASWEB První
alespoň
jednou týdně
události
kolem sebe   
  HOME   POČÍTAČE  GALERIE   RADY  VYKOPÁVKY ZAHRADA OBLÍBENÉ   ARCHIV  
Ahasweb hovoří dvoustý padesátý devátý den - 22. října, neděle

Forum 2000Fórum 2000 nás všechny dozajista velice potěšilo. Hlavní výsledek jednání nejlepších mozků světa vybraných našim drahým prezidentem je nepochybný: město Jeruzalem je třeba vyhlásit jako samostatný stát pod správou Organizace spojených národů. Opravdu geniální myšlenka hodná tak impozantní sešlosti. Nic jiného ty milé hosty po usilovném lámání mozků na Pražském hradě nenapadlo. Ono se také nic významného nečekalo, podobné události se nepořádají proto, aby se něco pozitivního stalo či změnilo, ale proto, aby se věhlas účastníků ještě více zvýšil, aby se stali členy onoho celosvětového společenství mezinárodních kongresmanů, kteří tráví celý život cestováním po světě na nejrůznějších kongresech a zasedáních

Také se hovořilo horem dolem o tom, zda ta zatracená globalizace je jevem pozitivním nebo negativním a co s tím. Zda to zrušit nebo to naopak podporovat. Vtip globalizace je v tom, že se rozvíjí bez ohledu na názory či jakékoliv snahy zmíněných pánů - pardon, občas se do toho pletou i velevážené dámy. Neboť to, čemu se říká globalizace, je jenom a pouze výsledkem technického pokroku a logického směřování všech firem světa k výrobě a prodeji jakéhokoliv zboží kdekoliv na světě - tedy tam, kde to někdo zaplatí. Čili o globalizaci světa rozhodují šéfové firem a nikoliv šéfové států a už vůbec ne nezávislí myslitelé na univerzitách nebo někde v klášterech.

Chce-li někdo zrušit proces globalizace, musí zastavit veškerý pokrok v technice a ve způsobu obchodování a přinutit obyvatelstvo, aby se věnovalo jednoduchému způsobu obživy formou zemědělství bez elektřiny, nafty a strojů všeho druhu. Je třeba také zakázat výuku cizích jazyků a všem zarazit cestování po světě, i těm bojovníkům proti globalizaci. I cestu do vedlejšího města povolovat jen ve zvlášť nutných případech. Zrušit televizi, rozhlas a samozřejmě i internet. Jako státní zřízení by byl nejvhodnější feudalizmus s částečným nevolnictvím.

V minulosti se o podobný přístup k okolnímu světu pokoušelo Japonsko a Čína, i když ze zcela jiných důvodů, později svým způsobem stejně si počínali komunisti, když uzavírali své obyvatele uvnitř národních států, v Sovětském svazu i uvnitř měst či regionů.

Jedním z prvních globalizátorů nebyl nikdo jiný, než náš pan Baťa, pokoušející se obout do tenisek celý svět. Dokončila to za něj až firma Adidas. Někteří občané globalizaci světa nenávidí, jiní to přímo milují. Například Američan je navýsost spokojen, když si ten žvanec od McDonalda může koupit kdekoliv na světě. Tam, kde ho nemají, nejezdí. Vyplývá to samozřejmě ze stravovacích návyků, ale také z logické úvahy, že i v zapadlém ruském městečku bude konzumace McDonaldova hamburgeru bez rizika, což se o místní nabízené stravě vždy říci nedá. Američané by měli i jiný problém: jak si počínat v restauraci, kde vám po stole rozprostřou hromadu příborů a sklenic a kde se nemůžete napít piva rovnou z láhve a dlabat hamburger jen tak rukama.

Kdy myslíte, že byla zahájena první globalizace v rámci nám známé historie? Nebyli to, jak si myslíte, již staří Egypťané, ale byli to nepochybně Římané, kteří se pokusili fungovat jako Velký bratr po celém jim tehdy známém světě. Od té doby se zejména naše kultura, písmo a řada jiných znaků naší současnosti odvozuje od římské kultury. Dokonce i ti tolik z globalizace obviňovaní Američané používají dodnes jako písmo římskou latinku stejně tak jako my. Tenkrát se Římanům nepodařilo dostat dál na východ a tak teprve ve třetím tisíciletí se latinka ve službách angličtiny dostává i tam. Přesto řada národů zatím vzdoruje (Rusko, Čína, Japonsko a další zejména v Asii) a tak jsou nuceni používat dvojí gramotnost. Nejvíce vzdorují angličtině Francouzi, kterým se anglosaský příliv vůbec nezdá a brání si francouzštinu jak se dá, i cestou zakládání spolku frankofonních národů, tedy těch, které byly v minulosti součástí jejich koloniálního panství. Dnešní globalizace je ale především ve znamení angličtiny jako hlavního komunikačního jazyka lidstva. Jak se zdá, už s tím nikdo nic neudělá, protože Spojené státy jsou a nejspíše také budou nejmocnějším státem s nejsilnější ekonomikou i měnou. Evropa se sice pokouší se vymanit ze sevření dolaru, ale euro stále klesá podle toho, jak jde americká ekonomika nahoru.

Globalizace v ekonomice a průmyslu by ještě nemusela být tak špatná, pokud by přinesla i do těch chudších a chudých zemí alespoň trochu prosperity. Mnohem horší dopad bude mít do oblasti národních kultur. Který spisovatel bude chtít prosperovat, bude muset zavrhnout svůj národní jazyk a psát anglicky. Trochu jednodušší to mají malíři nebo sochaři. Ale i ti mohou snadno podlehnout proudu anglosaské tvorby. To se týká i hudebních skladatelů všech žánrů. Můžeme dnes tvrdit, že celá tvorba Bohuslava Martinů je ryze české povahy? Díky tomu, že záhy v roce 1939 emigroval z tehdejšího Československa, se jeho tvorba postupně stávala více a více kosmopolitní.

Můžeme tedy očekávat i u nás podobný vývoj, který už mnohem dříve nastoupili například Švédové, pro něž je angličtina jejich druhým mateřským jazykem. Rychle se ukáže, co je v naší kultuře vlastně specificky české, moravské, slezské. Nemusí to trvat nijak dlouho a dostaneme se postupně do podobné situace, ve které byl český národ někdy před počátkem národního obrození v devatenáctém století. Rozdíl bude v tom, že se to celé odehraje zcela nenásilně. Nastane pak snad nové české obrození? Nebo se jako národ během několika desítek či stovek let rozplyneme v kotli evropanství? Budeme na tom podobně jako Irové, Italové nebo Němci ve Spojených státech. Staneme se Evropany a někteří z nás budou mít české předky, ale nebudou už žádní Čechové. Dnes o sobě ještě většina Romů prohlašuje, že jsou Češi, stejně tak se k české národnosti hlásí i někteří Vietnamci. Máme i Čechy černé pleti, dokonce některé už od roku 1945. Ti všichni se zatím snaží naučit dobře česky, pokud chtějí mít naše státní občanství, nic jiného jim ani nezbývá. Za pár let to ale bude všechno jinak, jako členové Evropské Unie budeme muset připustit nejspíš angličtinu jako druhý úřední jazyk, možná i němčinu, kdo ví. Budeme pak ještě stále příslušníky českého národa? To dnes neví nikdo.


Viditelný pes

Viditelný pes. Turek Muammar Guney (46) zemřel, protože k němu jeho věrný čokl nepustil lékaře. Zavinil si tak paradoxně svou smrt sám, protože svého psa špatně vycvičil jen ke své osobní obraně před kýmkoliv. Zapoměl psovi vysvětlit, že když jeho páníček upadne a zůstane bezmocně ležet, musí se on zvednout a co nejrychleji k němu přivolat lékaře tak, jak to například v televizním seriálu dělá známá věrná Lassie.

Jiný muž v Česku s dítětem v náručí spatřil, jak se k němu řítí jakýsi cizí pes. Rozhodl se útoku psa čelit, položil svého malého syna na zem a snažil se psa zastavit. Ten jej ale oběhnul a vrhnul se na dítě a zranil je. Můžeme tvrdit, že na dítě zaútočil? Těžko se můžeme onoho psa zeptat. Co když to bylo úplně jinak : pes milující malé děti radostně vyběhnul, aby se s malým chlapcem pozdravil. Co to ale vidí? Tomu nešikovnému pánovi dítě upadlo na zem. A tak k němu pes přibíhá a v domnění, že je dítě ohroženo, uchopí je po svém zvyku - dělá to tak přece se svými štěňaty - za hlavu. Dítě ale nebylo vybaveno tak jako štěňata tlustou kůží a tak utrpělo nešťastnou náhodou lehké poranění na hlavě. Pes chtěl to dítě prostě odnést někam do bezpečí. Třeba to tak bylo. Třeba ale opravdu zaútočil, kdo to má v takové situaci vědět?

Problém při kontaktu se psem je v tom, že nejste-li jeho majitel, nepoznáte, zdali se vás hotoví sežrat nebo zulíbat radostí, protože jste mu sympatický. Pes nemá mimiku jako člověk, není patrné, zda se směje a raduje, nebo je rozčilený, rozzlobený až zuřivý. Některý pes k vám klidně přijde a zakousne se vám tiše do nohy nebo do krku. Jiný bude zuřivě štěkat, skákat a přitom se vás ani nedotkne. Se psy v lidské společnosti je to o tom, že naprostá většina majitelů psa (nemůžeme použít označení "vychovatelů psa") jsou, pokud jde o výchovu psů, naprostými amatéry, ba většinou úplnými idioty. Výsledkem jsou pak zcela neovladatelní psí idioti, kteří mají navíc i řadu vlastností převzatých od svého páníčka. Proto se přimlouvám, aby psi museli mít povinně vysvědčení o absolvování psí školy. Ubylo by tak ubohých psů chovaných jen pro okrasu a aby sousedi záviděli, a našla by se práce pro řadu psích odborníků. Ubylo by také lidských i psích neštěstí. Chcete mě? Pro začátek si alespoň přečtěte něco na serveru Jak se stát chovatelem psa.


Dattelkabel prodán UPC - to je konec relativně levného připojení na internet přes televizní kabelovou síť. Místo 499,-Kč měsíčně bude nyní stát připojení Mistral 980,-Kč. Moje zkušenosti s rychlostí a vůbec celkovou chodivostí jsou děsivé. Za šest měsíců šest návštěv techniků snažících se mě to rozchodit. Pokud připojení vůbec funguje, pak se nedá srovnávat s modemem 56Kbit/sec, je to ještě horší než 33. Přitom by se mělo jednat o rychlost 64Kbit/sec. Když se snažíte o download třeba jen jednoho MB - třeba nějaký update od MS, pak s úžasem sledujete, jak vám klesá přenosová rychlost od 18KB dolů postupně tak, až se přenos docela zastaví. Instalaci MSIE 5.5 jsem takto nakonec vzdal a objednal si těch 20 MB na CD zdarma od Atlasu. Rozhodl jsem se proto toto připojení vypovědět, po zkouškách přes modem neutratím měsíčně za telefon víc než 500,-Kč a mohu se připojovat tam, kde právě potřebuji. Zdůvodnění zdražení zaslané uživatelům Mistralu je opravdu kuriózní:

"Bývalý vlastník společnosti Dattelkabel zaměřil svou strategii směrem k získání co největšího trhu s cílem co nejvíce zvýšit hodnotu společnosti v okamžiku jejího prodeje. Tato strategie jej vedla k nereálným cenám služeb. Z poplatků dnes vybíraných od uživatelů služeb Dattelkabelu nelze zdaleka pokrýt ani náklady na provoz."(citace z dopisu).

ZÁVĚR : Připojení přes Dattelkabel/UPC bych doporučil jen svému největšímu nepříteli.


Několik rad začínajícím správcům minisítí bez serveru. V rámci malé lokální sítě jen se stanicemi W95/98 lze sdílet jako namapované celé disky nebo složky disků počítače, který je nabízí pro ostatní uživatele sítě. Celý text článku pokračuje zde Celý text článku zde.


Ahasweb doporučuje: on-line dopravní zpravodajství po republice i ve městech www.jedeme.cz.

 


Home
Home
../index.html



Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.