Pamětník
počátků dějin
počítačů
komentuje
Ahaswebovy noviny
redaktor a vydavatel Jan Bílek/AHASWEB První
alespoň
jednou týdně
události
kolem sebe   
  HOME   POČÍTAČE  GALERIE   RADY  VYKOPÁVKY ZAHRADA OBLÍBENÉ   ARCHIV  
Ahasweb hovoří dvoustý šedesátý druhý den - 12. listopadu 2000, neděle

Proslavená Temelínská elektrárnaTemelínská odysea. Temelín stále ještě nezmizel z předních stránek našich novin. Náš milý premiér Zeman, tento mistr bonmotu a slovních výkrutů se ještě stále nesešel s rakouským kancléřem. Rád bych v tuto chvíli, kdy rakouští aktivisté usilují o zastavení jaderné reakce v Temelíně nejméně na půl roku, připomněl agenturní zprávu z května tohoto roku:
Tvrzení rakouských ekologických organizací, že jaderná elektrárna Temelín je neúnosně drahá, a proud v ní vyrobený proto nebude efektivní a konkurenceschopný, je podle představitele Mezinárodní agentury pro atomovou energii (MAAE) sídlící ve Vídni Hanse Friedricha Meyera nepodložené. Samo Rakousko, které zrušilo dostavěnou jadernou elektrárnu Zwentendorf a nahradilo ji kapacitně novou uhelnou elektrárnou, je důkazem opaku.
"Jakékoli srovnávání efektivnosti Temelína s jinými zdroji, jak se to děje v Rakousku, je zavádějící, protože je třeba vždy vycházet z místních podmínek," řekl Meyer ČTK.
Poukázal na to, že Rakousko chtělo před více než 20 lety nahradit deset procent své energetické spotřeby elektřinou z jádra, a vybudovalo proto jadernou elektrárnu Zwentendorf. Odpůrci si tehdy vymohli referendum, a ačkoli ještě krátce před ním sondáže signalizovaly převahu přívrženců atomu, vláda nakonec udělala "katastrofální chybu": tehdejší sociálnědemokratický kancléř Bruno Kreisky spojil výsledek hlasování se svým setrváním ve funkci, a řada občanů využila příležitosti, aby se vyslovila proti Kreiskému. Spuštění elektrárny pak bylo zamítnuto nejtěsnější převahou pouhých několika desítek tisíc hlasů. "Bylo to jednoznačně politické rozhodnutí, kde vlastně o jadernou energetiku vůbec nešlo, a přesto na to doplatila," zdůraznil Meyer. Rakousko pak v náhradu za kapacitu Zwentendorfu postavilo nedaleko dva bloky tepelné elektrárny Dürnrohr, pro kterou vozí uhlí z Polska - "denně jeden dlouhý vlak". "Výstavba JE Zwentendorf stála až do zastavení přes osm miliard šilinků (200 miliard korun!), výstavba stejně výkonné tepelné uhelné elektrárny TE Dürnrohr přes 13 miliard šilinků (325 miliard korun!), což z hlediska efektivity mluví samo za sebe," řekl Meyer. Také poslední budovaná vodní elektrárna Freudenau na Dunaji na okraji Vídně přišla neuvěřitelně draho, protože zvedla hladinu řeky a bylo třeba zvyšovat všechny vídeňské mosty, aby byla zachována předepsaná splavná výška pro lodě. "To je všechno neuvěřitelně drahé a výnos z elektrárny to nesplatí ani za řadu desetiletí. Přesto by nebylo seriózní srovnávat efektivitu jakékoli jaderné elektrárny s říční elektrárnou Freudenau," zdůraznil Meyer s poukazem na to, že odpůrci jaderné energetiky taková "srovnávání nesrovnatelného" často uskutečňují. Správný odhad efektivity pro elektrárny musí podle názoru odborníka MAAE vycházet z odpovědí na otázky: jaké mám zdroje, jakou potřebu, v jakém stavu je mé životní prostředí a do jakého zdroje by proto bylo nejefektivnější investovat. "Jaderná energetika má tu výhodu, že v běžném provozu životní prostředí vůbec nezatěžuje, že spotřebovává objemové minimum paliva, které je skladovatelné na místě až šest let dopředu (u tepelného zdroje není taková zásoba vůbec možná), a poskytuje proto velkou jistotu a nezávislost. Většina zemí, zejména menších, proto považuje právě tato hlediska za rozhodující a rozhoduje o ekonomičnosti výstavby podle nich," uzavřel Meyer.

Informace o tom, že Rakousko spaluje denně kolem 60 vagonů hnědého uhlí získaného v cizí zemi, které dopravuje přes náš stát, jaksi novinářům v těchto dnech unikla. Rakušané tedy v zájmu vlastní "bezpečnosti" rabují surovinové zdroje v méně vyvinutých zemích a spalují je pomocí obrovské spotřeby kyslíku z atmosféry, který také není výlučným majetkem jen Rakušanů. Zplodiny, které tak vypouštějí do ovzduší nikdo ani nepočítá. Nemluvě o tom, kolik nakupují elektřiny vyrobené v atomových elektrárnách, tentokrát v rozvinutých zemích Evropské Unie. Je vždycky dobré si připomenout všechny souvislosti právě tehdy, když rakouští politici a jejich "podpůrné spolky" bubnují na bubny ve snaze získat hlasy voličů na svoji stranu, aby mohli po převzetí moci nadále utrácet peníze daňových poplatníků prostřednictvím "spřátelených" firem. Protože to je to hlavní, o co v politice jde. Děti tábořící na hraničních přechodech jsou jen bezbranný nástroj v rukou politických eskamotérů s veřejným míněním. Protože nic není tak snadné zmanipulovat jako právě to tolik uctívané a vzývané veřejné mínění.


Fabia Combi 1.4Fabia Combi není kombík! K tomuto překvapivému závěru dospěl jeden z testerů MF DNES, kteří porovnávali pět kombíků: Fabii, Octavii, Felicii Cordobu a Astru. Výběr byl dán cenou, která se měla pohybovat kolem 300 tisíc. Octavia byla přidána jaksi mimo soutěž, protože její základní cena začíná na 430 tisících. Kulatý zadek Fabii Combi ubral na velikosti kufru a Fabia Combi navíc špatně drží stopu pro těžký zadek. Kufr nemá po sklopení zadních sedadel rovnou podlahu, motor má vysokou spotřebu, z vozu je nedostatečný výhled. Porota nakonec musela řešit problém, zda není Fabia Combi spíše hatchbackem než kombíkem. Fiat Brava Hatchback 1.2A tak test překvapivě vyhrála v Polsku vyráběná stará verze Opel Astra kombi.

Při pohledu na Fabii Combi mě napadlo udělat trochu netradiční porovnání s hatchbackem Fiat Brava, tedy vozem, který není žádným kombíkem a navíc je zařazován do nižší střední třídy. Posuďte sami, jak v tomto porovnání oba vozy dopadly, zejména cenová relace je víc než zajímavá. Dokazuje to, kam dospěla česká Škodovka v německých rukou s cenami, které jsou již zcela západní, zatímco výdělek českého občanstva nikoliv:

ParametryFabia Combi 1.4 ClassicFiat Brava 1.2
Výkon motoru (kW)5060
Počet ventilů na válec24
Max.rychlost (km/hod)164173
Zrychlení (0-10 km/hod)15.813.0
Spotřeba (l/100km)9.6/5.6/7.19.4/5.4/6.9
Pohotovostní hmotnost (kg)1100-11901040
Rozměry d/š/v (mm)4222/1646/14524187/1741/1416
Objem zavazadlového prostoru426/1225380/1165
Airbag řidiče/spolujezdceano/neano/ne
El.ovládaná přední okna7000ano
Posilovač řízeníanoano
Centrální zamykání5000ano
Zadní dělené sedadloanoano
Nárazníky v barvě vozuanoano
Výškově nastavitelné sedadlo řidiče1900ano
Nastavitelný volantanoano
Rádiopřehrávač včetně přípravy9600ano
Imobilizeranoano
Tónovaná skla3000ano
 
Prostor pro kolena vzadu (mm)132180
Výška od sedadla vzadu (mm)890940
Spodní hrana kufru od země (mm)535680
Vnitřní šířka vozu vpředu13751420
Vnitřní šířka vozu vzadu13901370
 
Srovnatelná cena včetně vybavení336 400359 900
 
Doplňkové ceny vozu Fabia Combi byly převzaty z cen pro Fabii, pro Combi zatím nejsou známy.

Závěr si udělejte sami. Fabia patří sice do kategorie nižší třída, ale někteří dealeři jí už zařazují do nižší střední třídy zejména s ohledem na cenu. Fiat Brava patří do nižší střední třídy. Za Fabii zaplatíte díky obsahu motoru povinné ručení nejméně o 1100 Kč vyšší, rozdíl ve spotřebě také není zanedbatelný. Motor je od letošního roku u Fiatu úplně nový, starý motor 1.4 měl tři ventily na válec, dnešní motor má čtyři ventily na válec a elektronické vstřikování.


Klaus ostře napadl Havla za jeho projev k 28. říjnu . Prezident Václav Havel zneužil podle předsedy sněmovny a ODS Václava Klause státního svátku 28. října a udělování státních vyznamenání k vyslovení extrémně levicových, antitržních a antikapitalistických názorů. Klaus to řekl v rozhovoru pro Právo. Klaus považuje prezidentův projev za výraz "děsivého nepochopení doby". Havel podle něj "spletl dohromady trpaslíky, reklamy, porno, dálnice, špatnou výslovnost, neznalost interpunkce, krev v televizi, supermarkety". "To svědčí o Havlově naprostém nepochopení spontánnosti vývoje lidské společnosti," soudí šéf ODS.

Co soudím já? Že to zase jednou náš pan prezident pohnojil, když opravdu vyprodukoval neuvěřitelný spletenec kritiky všech a všeho a nevzpomněl ani na jediný úspěch našeho snažení. V podstatě má pravdu, když pranýřuje kdejaké nešvary existující ostatně v každé postmoderní společnosti: krev tekoucí z obrazovek, debilní reklamy, debilní televizní programy oblbující národ, loupící tuneláře, zaneřáďování českého jazyka cizáckými výrazy a frázemi (výjimečně nepoužil žádnou ze svých oblíbených frází). Je toho spousta, co se mu na naší společnosti nelíbí a jeho projev opět přispěl k vytváření oné pověstné "blbé nálady". Problém je v tom, že za to všechno špatné klade vinu nám všem, když říká, že "pak to jsme především my sami, kteří tak činíme z vlastní volby, nedbalosti či pohodlnosti. " Jenže to poněkud připomíná projevy našich takystátníků z dob komunistického ráje, když svaluje všechnu vinu na nás všechny. Ano, jsme si sami vinni tím, jaké si volíme (nikoliv vybíráme, to za nás dělají politické strany) politiky, navíc na sestavení vlády nemá náš volič sebemenší vliv. A je to vláda, která tuto zemi řídí. Ano, je to naše vina, že se nederou do popředí ti bezchybní, dokonalí, nepodplatitelní, aby spravedlivě vládli. Nebo za to nemůžeme? Nejsou všechny tyto nedostatky našeho demokratického systému právě především důsledkem jeho špatnosti, nedokonalosti?

Protože jste jistě jeho projev neslyšeli ani nečetli, máte možnost právě zde Projev Václava Havla k 28.říjnu 2000


Volby 2000. Asi byste očekávali, že na www.volby2000.cz bude nějaká centrální stránka státní správy. Není tomu tak, zaregistrovali si to jacísi moravští nestraníci pro Moravu a přepínají odtud automaticky na svoji stránku www.nestranici.cz/. Byl to od nich docela dobrý tah pro ty, co střílejí při surfování od boku, takzvaně kolenem. Otázkou ale zůstává, kdo to všichni ti nezávislí nestraníci vlastně jsou. Jsou pro voliče naprosto nečitelní a nelze vyloučit, že se v jejich řadách skrývají bývalí členové KSČ, kteří nenalezli odvahu se veřejně přiznat ke svému levičáctví a tak se tváří jako nezávislíci. Ty pravé stránky státní správy o volbách najdete na www.volby.cz. Provozuje jí Český statistický úřad. V pondělí ráno by na něm měly být čerstvé výsledky voleb jako na dlani. Zatím je tam řada zajímavých informací o kandidátech. Tabulka obsahující seznam kandidátů všech stran a nestran, které se účastní voleb do krajských zastupitelstev je imponující: celkem 41 stran a spolků!

Objevil se nový Portál veřejné správy na neobvyklé adrese www.centralni-adresa.cz/portal/index.html. Je ovšem záhadou, proč je tahle adresa tak šílená, musí se dokonce zadat celá včetně toho index.html, který je přece standardním default jménem. Stačilo by přece jen www.cesko.cz (je to dokonce volné!). Až na tu adresu je to docela užitečný seznam všech možných linků na stránky státní správy a řadu různých "spřátelených" serverů.

 


Home
Home
../index.html



Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.