"Propojení mobilního světa s internetem a zábavou je jedním z nejdůležitějších trendů současného mobilního světa", píše jeden z mobilních proroků pan LODL v lidovkách.
Firemní časopis T-Mobile nazvaný Professional nám již v roce 2005 líčil zářnou budoucnost mobilní televize na straně 16 zcela jasně: "Začíná den…
…a Roman si na mobilu naladí
televizní kanál sledující aktuální
stav počasí, příští týden totiž
odjíždí na týden lyžovat. Přímo
z předpovědi pro lyžařská střediska
klikne na interaktivní odkaz
a objedná si zasílání MMS předpovědi
pro Dolomity. Do oblíbených
adres si ukládá odkazy na
webové kamery, jež sledují fronty
u jednotlivých vleků.
Po cestě do práce přelétne přehled
nejdůležitějších zpráv ze světa
informačních technologií. Zjišťuje,
že ve čtyři odpoledne bude
hostem jeho oblíbené zahraniční
zpravodajské stanice samotný šéf
nejmenovaného koncernu. To si
nemůže nechat ujít, a tak si nastavuje
automatické nahrání relace
na integrovaný pevný disk, aby si
ji mohl v klidu vychutnat cestou
domů." Ach Romane,miláčku, to je úžasné a neuvěřitelné! Po neúspěšných MMS zprávách bude DVB-H (H jako "hand") dalším neuspěšným pokusem nějak postrčit stagnující prodej mobilů a k nim přidaných produktů kupředu. Každý má u nás už nejméně jeden mobil a výrobci spolu s prodejci by nám chtěli vnutit docela nový pro sledování televize. Podle ověřovacích pokusů firmy T-Mobile se prý dá očekávat zájem o sledování televize na mobilech především při cestách do zaměstnání a zpět ve veřejných dopravních prostředcích. Můžeme podle těchto nejistých prognóz očekávat, že cestující již nebudou na sebe zhnuseně zírat jako doposud, ale budou čučet do miniobrazovčiček svých mobilů masírováni reklamou a politickými souboji. Obávám se, že má ale obyvatelstvo již plné zuby placení všelijakých paušálů za telefony, za televizi doma a za internet. Dokonce raději posílají sms zprávy místo telefonování. Prorokuji, že zájem o mobilní televizi bude minimální a celý projekt během krátké doby zdechne. Optimistické prognózy rádobyodborníků na mediální masáže obyvatelstva nikdo nevyslyší a tak si mobilní televizi pořídí jen sběratelé všech možných hi-tech novinek, aby se mohli svým přátelům pochlubit s tímto novým šperkem ve své sbírce neužitečných hraček.
Neprosadí se ani s tím spojovaná mobilní videotelefonie. Telefon se celosvětově prosadil právě pro jistou videoanonymitu, jakési poloviční soukromí při vedení dialogu. Jen obtížně by manžel přesvědčoval manželku, že je ještě v zaměstnání, když by se za ním v pozadí míhaly kolísavé stíny návštěvníků baru nebo dokonce sličné tvary jeho přítelkyně převalující se v posteli. Ano, jistou roli již teď sehrávají firemní videokonference, které poněkud snížily nutnost cestování za zákazníky či obchodními partnery. Pro ty ale není nutné zavádět mobilní technologii, naopak se v nich využívají velké obrazovky a rychlé kabelové spojení.
O tom, že multimédia jsou pro další rozvoj mobilního byznysu považována za velmi důležitá, svědčí prý i projekt Sundance Film Festival – Global Short Film Project. Pod patronací Roberta Redforda a světoznámého festivalu nezávislých filmů bylo ve světové premiéře představeno pět krátkých filmů natočených věhlasnými režiséry přímo pro mobilní telefony. Tyto krátké filmy jsou natočeny profesionálními tvůrci s profesionálním vybavení, a tedy ve špičkové technické kvalitě. Jak si ale tuto kvalitu mohou vychutnat majitelé videomobilů s obrazovkou o úhlopříčce několik palců? Celé slavné DVB-H není nic jiného než pokus vytáhnout vám další peníze z kapsy za produkt, který vás bude krmit především reklamou. Ale co, namítnete, přepnout se na jiný kanál bude dílo okamžiku. Ale ouha, ono jenom nastartování mobilu pro příjem DVB-H trvá až 40 sekund a přepínání kanálů několik sekund. A budete jen nabíjet a nabíjet akumulátor, protože jinak si vysílání moc dlouho neužijete. Přeji vám krásný den a chladnou hlavu při nákupu nějaké té nové hi-tech hračky.
27.2.2007 [Trvalá adresa článku.]