CDmusic.cz - CD, DVD, Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices. Visa, Eurocard/MasterCard (SSL / 3-D Secure)
CDmusic.cz - CD, DVD, Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices (products catalogue).

Také platíte v ceně zboží reklamu?

Tisková zpráva: Internetový portál Seznam.cz prodal od ledna do října reklamu za 602 milionů korun. Druhým inzertně nejžádanějším subjektem českého internetu je pak Centrum.cz, u kterého firmy nakoupily reklamu za 336 milionů Kč. Uvedené výdaje jsou monitorované, tedy vypočtené na základě ceníkové ceny bez ohledu na různé slevy a bonusy. Reálné příjmy společností z takzvané display reklamy jsou proto nižší. Celkový objem reklamy na internetu dosáhl letos do října až 1,5 miliardy korun. Nejvíce peněz přitom proteklo internetem právě v říjnu. Po portálech Seznam.cz a Centrum.cz následují v pořadí investic iDnes.cz s 231 miliony, Ringier.cz se 43 miliony nebo Internet Info se 42 miliony korun utrženými za reklamu.

Trochu mě tato zpráva překvapila. Především proto, že Seznam.cz vůbec k hledání zboží nebo služeb nepoužívám. Důvodem je moje chronická obliba Google.com hraničící se závislostí. Není to nic racionálního, jen setrvávání na nástroji, který mě zatím vždy pomohl. Možná, že dělám stejně jako řada dalších uživatelů internetu chybu a měl bych více používat služeb serveru Seznam.cz. Těžko říci, zda má Seznam.cz pro vyhledávání v Česku rozsáhlejší či kvalitněji aktualizovanou databázi. Faktem je, že na vyhledávání past myši mě poskytl Seznam.cz nabídku 12 250 odkazů, Google.com poněkud více: 77 300 odkazů. V každém případě jsem takové množství neočekával, doufal jsem v nabídku deseti, maximálně dvaceti obchodů nabízejících pasti na myši. Možná jsem dotaz formuloval příliš obecně. Oba vyhledávače také nabídly něco, o co jsem neměl zájem: informace o divadelní hře Past na myši. Roboti samozřejmě nemohly tušit, že chci hubit myši. V nabídkách se také objevily počítačové myši, které jsem hubit nechtěl. Jedno je jisté: Seznam.cz nabídl jako první položku Hledej "past myši" ve Zboží, zatímco Google.com měl pro mě použitelnou past na myši až jako pátou položku a ve sponzorovaných reklamách nebylo nic. Když jsem dotaz upřesnil na past na myši dřevěná, výsledek v Seznam.cz Zboží byl přesvědčující, i když ve Skliku byly kromě pastiček stále myši počítačové. Poněkud překvapivý výsledek dalo hledání past na myši dřevěná ve Firmách. Tady nenabídl Seznam.cz vůbec nic. Nejspíše se žádná taková firma nevyskytuje, ačkoliv pasti na myši prodává. Kterak mám ale vědět, jak by se mohla ta firma jmenovat? Když znám jméno firmy, nepotřebuji na to Seznam.cz. Stačí telefonní seznam. I v Seznam.cz se tedy musí umět položit správná otázka ve správné sekci. Což je vlastně to největší umění vůbec, bez ohledu na použitý vyhledávač. Umělá "inteligence" vyhledávacích strojů je sice na slušné úrovni, ale průměrný uživatel neprogramátor těžko zadá dotaz s využitím AND či OR, závorek a uvozovek. Seznam.cz postrádá jednu inteligentní funkci, kterou disponuje Google.com: opravu překlepů v dotazu. Po zadání "past na myši dřvěná" OR "past na myši kovová" Google.com nabídne - Měli jste na mysli: "past na myši dřevěná" OR "past na myši kovová" - a to už zavání opravdovou umělou inteligencí. Seznam.cz překlep nerozluští: Na dotaz "past na myši dřvěná" nebylo ve Zboží nic nalezeno. Zkuste hledat "past na myši dřvěná" fulltextem.

Takže jsem na rozpacích, zda budu Seznam.cz používat výhradně, nebo střídavě s Google. Asi jak pro co. V každém případě nebudu čtenářem reklamy za oněch 602 milionů, protože mám reklamu včetně flashe zablokovanou. Nesnáším blikající, jezdící a dokonce hudbu hrající potvory na stránce, kterou si chci přečíst. Šéfové firmy, která si takové reklamy na Seznam.cz či jinde platí, to nemají v hlavě v pořádku. Na mém počítači je stejná protireklamní nálepka, jakou mám na poštovní schránce. Stran reklamy se držím zásady nekupovat zboží vehementně propagované na internetu a v televizi. Nerad platím v ceně zboží něco, co mě ruší v hledání informací nebo ve sledování filmu. A pokud jde o internetovou reklamu zvláště, přivítal bych dokonalejší algoritmy vyhledávacích robotů a především kvalitní, přehledné a snadno ovladatelné weby firem. Jistě, je snazší hodit pár set či tisích nebo i více peněz do pokladny reklamní firmy, než si nechat udělat firemní stránky obsahující ty informace, které zákazník na internetu hledá. Vyžaduje to totiž značnou spolupráci vlastních firemních odborníků s autory stránek. Že to jde, dokazuje řada webů, kam rád chodím nakupovat disky, paměti, monitory, televize, ledničky i ty pastičky na myši. I když je prý dnes inverze a slunce svítí jen na horách, u nás v Praze svítí slunce naprosto bezchybně. Asi se televizní rosničky nepodívaly z okna. A nestahujte ty rolety, slunce léčí.
19.11.2007 10:45 [Trvalá adresa tohoto článku.]


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.