Lineární alternátor, vynález Čechoameričana Horaka!

James Horak, po prarodičích původem z moravské vesnice Olšiná, si ve Spojených státech a dalších 45 státech světa včetně České republiky, nechal patentovat nový převratný systém výběru poplatků za použití dálnic. Místo klasických amerických bran či evropských dálničních nálepek, se na vhodném místě nainstaluje do povrchu dálnice zařízení, které je obdobou kolejnice lineárního motoru používaného pro pohon rychlovlaků Maglev například v Japonsku. Je to vlastně obrácený použitý stator lineárního motoru, neboli lineární alternátor, využívající kinetické energie jedoucího automobilu, který je převážně ze železných kovů. Pohyb automobilu tak indukuje elektrickou energii, která je předávána do rozvodné sítě. Zpomalení, které se průjezdem takové linární brány způsobí, je natolik nepatrné, že jej řidič ani nezpozoruje. Zaplatí tak za průjezd dálnice zpomalením, které nahradí o pár centů zvýšenou spotřebou benzinu nebo nafty. Poplatek je navíc přímo úměrný hmotnosti vozidla, respektive hmotnosti oceli, použité pro stavbu vozidla. Bystrý čtenář si jistě uvědomil, že nejmenší poplatek tak zaplatí majitel vozidla postaveného převážně z umělých hmot a hliníku. Použití umělých hmot však skončením výroby německého Trabanta z linek automobilek vymizelo a k výrobě aut se používá především ocel, která je snadno recyklovatelná a přitom účinně chrání cestující při případné srážce. Systém je navíc spravedlivý, protože se platí za skutečný vjezd na dálnici. Kdo víc jezdí, víc zaplatí. Stát získává mýtné z prodeje vyrobené elektrické energie.

Vynález potomka českých předválečných emigrantů tak dokazuje, že kromě Mendela, Křižíka, Kaplana a dalších, je schopen náš národ opět zásadně ovlivnit civilizační pokrok. Vynález nabízí i další využití nejen pro výběr poplatků. Jestliže se lineární alternátor nainstaluje například pod táhlým klesáním, za kterým následuje omezená rychlost nebo v místě, kde silnice vstupuje do města, může alternátor kolonu aut zbrzdit přesně na povolenou rychlost a odčerpat tak jejich kinetickou energii, aniž by řidič musel použít brzdy. Řidič ušetří za opotřebení brzd a pneumatik, stát získá energii a tím prostředky pro údržbu silnic a dálnic a zvýší se tak i bezpečnost silničního provozu. Tady se využití geniálního Horakova vynálezu stává objevem nového zdroje ekologicky získávané elektrické energie. Těžké tahače se často řítí s kopce s rozžhavenými brzdami - tomu udělá lineární alternátor konec. Uvidíme, jak brzy se tato technologie zavede i na našich dálnicích a rychlých komunikacích. Vynálezce dále pracuje na aplikaci lineárního alternátoru i do železniční dopravy.
6.2.2008 10:20 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.