Podivná konference DIGImedia 2008.
Za účasti řady odborníků z oblasti médií, reklamy, maraketingových komunikací, státní správy, Ministerstva vnitra, Ministerstva kultury České republiky a dalších se uskutečnila 12.6.2008 konference "DIGImedia 2008". Pořadatelem konference byla Asociace českých reklamních agentur a další marketingové firmy ve spolupráci s Českou televizí, která byla hlavním partnerem konference, která se konala pod záštitou ministra vnitra České republiky Ivana Langera. Ve čtyřech tématických blocích se DIGImedia 2008 věnovala stavu digitalizačního procesu v polovině roku 2008 a jeho vlivu na mediální a reklamní trh.
V úvodní části stojí za pozornost výrok vedoucího projektu digitalizace České televize Pavla Hanuše: "Pokud si digitalizaci představujeme tak, že překlopíme stávající televizní vysílání do digitálního, velmi se mýlíme. Divákům to nebude stačit. Také jsme diváky navnadili na větší programovou nabídku, o které dnes víme, že ji všichni mít nebudou. Řada programů bude pokrývat signálem jen sedmdesát procent populace a zbytku nezbude nic jiného, než si pořídit satelit."V časti nazvané "Vliv digitalizace na vývoj mediálního a reklamního trhu" se diskutující dotkli i technických prostředků, které by umožnily divákům mazat reklamu například z vysílaného filmu. "Ve chvíli, kdy bude možné technologicky vystřihávat reklamy z vysílání a diváci je budou moci přeskakovat, bude to znamenat konec klasické televizní reklamy", varoval v této souvislosti Martin Nováček z mediální agentury OMD, která se proslavila v roce 2002 jiné internetovou kampaní Wrigley X-cite - Jsi mladý a neklidný? Zapni repráčky a bouchni si!
Na to reagoval Pavel Brabec, Prezident Asociace českých reklamních agentur informací, že výrobci televizí v Německu se již dohodli s provozovateli vysílání, že zařízení na eliminaci reklamních spotů fungovat nebude. "Fakt, že přichází přijímače s pevnými disky, na které je možné nahrát mnoho hodin vysílání několika televizních stanic, zásadně změní způsob sledování televize. Tito lidé si nahrají oblíbené pořady a přehrají si je, kdy budou chtít, přičemž reklamní bloky budou moci přeskočit," varoval ale na jiném místě diskuze Gerhard Schaas, předseda sdružení Deutschen TV-Plattform.
Hlavním tématem konference tedy nebyly starosti o to, jak se televizní diváci a tedy prakticky každá rodina vypořádá s ukončením stávajícího analogového vysílání a s přechodem na příjem digitálního signálu. Nepadlo ani slovo o stavu trhu s televizory, o tom, že se občanům cpe do hlavy především nutnost koupě set-top-boxů (STB) bez toho, aby bylo jasné, v jaké kvalitě se bude v horizontu jednoho či dvou let vysílat. Žádná informace o tom, kdo a kdy bude vysílat v MPEG-4. Přitom zástupci televize Nova již dříve navrhovali, aby všichni noví provozovatelé digitálních programů vysílali ve společném multiplexu a kompresním standardu MPEG-4. Podle generálního ředitele Novy Petra Dvořáka na tento standard běžně přecházejí země, které z toho či onoho důvodu pozdržely start řádného pozemního digitálního vysílání, a nebylo by tedy od věci, aby na něj urychleně přešla také Česká republika. Viz například pozoruhodný článek Kde se pozemně vysílá v MPEG-4... Nic se v této věci nepodniklo, jen TV Nova již vysílání v MPEG-4 zkouší. Dá se totiž očekávat, že v této kompresi budou vysílat nové placené kanály. Drtivá většina prodávaných STB ale s MPEG-4 pracovat neumí a tak si budou muset v krátké budoucnosti diváci kupovat nové dražší STB. Stejný chaos panuje i v prodeji televizorů, které jsou v naprosté většině bez digitálních tunerů (integrovaných STB) nebo pracují opět jen s kompresí MPEG-4.
Občané nejsou Českou televizí nijak o těchto faktech informováni - informační kampaň za 100 milionů korun zaplacená z peněz daňových poplatníků má z nepochopitelných důvodů začít až v roce 2009 - a tak se nabízí podezření, že se jedná o nelegálními penězi prolezlý "obchod" obchodníků a pracovníků ČT směřující k tomu, aby se prodaly na českém trhu všechna zařízení pro příjem televize, která jsou na západním trhu již zcela neprodejná pro technickou nedostatečnost. "Šťastný" majitel nového LCD supertelevizoru si tak dnes nejen zcela zbytečně navíc koupí STB, který by měl být integrální součástí televizoru, ale i za dva či tři roku tento STB zahodí, aby si koupil jiný, schopný přijímat placené kanály, zvládající MPEG-4 a vybavený jedním či dvěma sloty CI pro přístupovou placenou kartu.
Jistě nebylo možné očekávat, že se účastníci konference budou snažit řešit problémy televizních diváků. Jejich hlavní starostí bylo si nastínit budoucí situaci na trhu televizní reklamy. Tento trh, z něhož žijí zcela komerční stanice Prima a Nova a částečně i ČT, je s ohledem na konečné množství televizních diváků malý a podle různých odhadů se pohybuje kolem 10 miliard korun ročně. Trh dnes ovládají Nova a Prima, kterým patří dohromady cca 85% všech příjmů z TV reklamy. Omezení TV reklamy je v ČR dvojího druhu - kvantitativní a kvalitativní. Komerční stanice mohou vysílat reklamy maximálně 15% svého vysílacího času (tedy denně 3h 36 min), veřejnoprávní stanice max. 0,5% (tedy ČT1 a ČT2 dohromady denně 14 min, 24sec). Dále platí omezení, že reklama smí být vysílána na maximálně 12 minut za hodinu (komerční stanice), resp. 6 min/hodinu (ČT). Nelze se proto divit, že manažeři televizních stanic jsou nervozní z nejistého výhledu. Obávají se ztráty zisků rozmělněním zmíněných 10 miliard mezi více nových hráčů, kteří se s příchodem digitalizace na trhu objeví. Více možností pro diváky nebude totiž znamenat úměrně více peněz za vysílané reklamy. A nejhorší vize hovoří o tom, jak si budou televizní diváci "mazat" reklamu ze svých oblíbených filmů. Kdo se pak na určitou reklamu vlastně díval nebude možné technickými prostředky zjistit. Cituji z popisu jednoho z nových videorekordérů s pevným diskem: Funkce vynechání reklam pro sledování požadovaného obsahu a přeskočení zbytku. Přestávky na reklamy mohou být nepříjemné. Nyní můžete všechny reklamy v televizním programu, který jste nahráli, přeskočit. Funkce vynechání reklam umisťuje označení kapitol před a za reklamy, takže je můžete snadno přeskočit. Vychutnejte si zábavu bez reklam jako nikdy předtím.
V závěru konference se ptal moderátor Václav Sochor: "Nepovede nedostatek peněz k tomu, že se z nových televizí stanou reklamní kanály, kde reklama prosákne přímo do samotných pořadů?".
"Nemyslím si, že by mě jako diváka lákala televize, u které bych viděl, že mnou manipuluje," reaguje Michael Richter. Pozoruhodný názor na televizní diváky vyjádřil Štěpán Kotrba: "Průměrný divák televize má stěží střední školu a IQ slepice." Což je pravděpodobně zatím nejpřesnější definice ideálního konzumenta televizní reklamy, jakou jsem kdy slyšel. Cílem konference tedy mělo být spíše objevení zaručeného postupu, jak vyrobit idioty ze všech televizních diváků. Pak by se snad mohly zisky z televizní reklamy ještě o něco zvýšit.
Pramen: DIGImedia 2008 na Digizone.cz.
17.6.2008 11:15 [Trvalá adresa tohoto článku.]
Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.

Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.