Státní podpora evropských automobilek na obzoru.

Z tisku se dovídáme, že členské země eurozóny pracují na koordinaci úsilí o pomoc evropskému automobilovému průmyslu. Uvedl to lucemburský premiér a předseda samozvané "euroskupiny ministrů financí" (zemí, které zavedly euro) Jean-Claude Juncker v rozhovoru pro francouzskou rozhlasovou stanici France-Inter. "Spojené státy se připravují na veřejnou podporu automobilového sektoru. Nemůžeme přehlížet, co Američané dělají," prohlásil Juncker. Členové euroskupiny proto podle něj zvažují, jak lépe koordinovat plány různých evropských zemí na podporu automobilového průmyslu.

Americká vláda oznámila, že domácí automobilky si mohou zažádat na ministerstvu energetiky USA o půjčky na reorganizaci starých výrobních hal, aby mohly začít vyrábět energeticky úsporné vozy, po kterých je nyní vysoká poptávka. Na nízkoúročené půjčky pro automobilky a další oprávněné firmy schválil minulý měsíc Kongres 25 miliard dolarů (491,5 miliardy Kč).

Pokud jde o podporu evropských automobilek, může být Česká republika příkladem toho, jak se pod pláštíkem vytváření nových pracovních míst cpou peníze daňových poplatníků do soukromých automobilek. Jen v případě nošovické automobilky Hyundai státní úředníci spolu s Moravskoslezským krajem vykoupili 330 hektarů pozemků a 19 rodinných domů, které stály na území průmyslové zóny. Tyto nemovitosti přišly na více než 500 milionů korun. Navíc každá domácnost v Nošovicích a sousední Nižní Lhotě dostane od kraje 100.000 korun jako kompenzaci zhoršení životního prostředí - polovina již byla vyplacena, zbytek mají podle srpnového rozhodnutí kraje dostat po zahájení zkušebního provozu v továrně. Kraj také průběžně vyplácí milionové příspěvky obcím v okolí budované továrny, kompenzaci dostalo i místní zemědělské družstvo za to, že nemohlo dále podnikat na svých pozemcích. Jen v roce 2007 kraj vyplatil na tyto účely zhruba 200 milionů korun.

Podle smlouvy s Hyundai, podepsané v květnu 2006, může automobilka od státu do roku 2013 získat z peněz daňových poplatníků celkem dotaci až 2,415 miliardy korun. Loni bylo na přímé dotace pro Hyundai určeno 900 milionů korun, letos 600 milionů a v letech 2009 až 2013 pak 915 milionů korun. Dalších 2,5 miliardy korun může Hyundai a zhruba 15 jejích dodavatelů do roku 2011 dostat na vytváření pracovních míst či rekvalifikaci zaměstnanců. Součástí částky jsou i daňové úlevy. Hyundai by měl udržet investici v ČR deset let od zahájení výroby, tedy minimálně do roku 2018. V opačném případě by musel vrátit dotaci 1,5 až 2,4 miliardy korun. Státní podporu schválil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže i Evropská komise.

Stát investuje i do okolní silniční a železniční sítě. Lepší dopravní dostupnost nové továrny umožňuje nově vybudovaná rychlostní silnice R48, která spojuje Frýdek-Místek s Českým Těšínem a jež naváže na dálnici D47 do Ostravy, která by měla být zcela hotová za dva roky. V plánu je také zlepšení spojení na Slovensko, kde u Žiliny působí sesterská automobilka Kia. Opravena a zmodernizována má být kvůli tomu silnice I/11, termín dokončení této stavby ale zatím není jasný, pohybuje se mezi lety 2012 a 2015. Už v polovině listopadu mělo být hotové napojení nošovické zóny na železniční trať. Celkem chce stát do stavby či modernizace dopravní sítě v Moravskoslezském kraji v souvislosti s výstavbou továrny v Nošovicích investovat 10,5 miliardy korun. Zhruba 60 procent půjde do silnic a dálnic, zbytek na železnici.

Můžeme jen doufat, že tento penězovod vedoucí z kapes daňových poplatníků do kasy soukromé firmy je tím posledním, který umožnil přetvořit Českou republiku na zemi s nejvyšší výrobou automobilů na hlavu - každý čtyřicátý obyvatel pracuje v autoprůmyslu. Nejsme totiž členy "euroskupiny" a tak zatím nespadáme do plánů ministra Junckera poskytovat další dotace automobilovému průmyslu.
24.11.2008 10:30 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.