Internet a kamenné obchody.

Předvánoční nákupní šílenství deptá prakticky každou rodinu. Jistě namítáte, že vás se to určitě netýká, protože když už se rozhodnete nějaký ten dárek koupit, využijete přece internet a vyhnete se tak pobíhání po obchodech. Jistě, je to docela dobrá cesta a statistikové tvrdí, že letos bude až polovina dárků nakoupena právě přes internet. Nelze se divit, že se internetovým obchodům tak daří. Hlavním důvodem jejich stoupajícího obratu je ovšem spíše než snadnost nákupu fakt, že dramaticky ubývá kamenných obchodů a tak se stále více rozšiřuje sortiment zboží, které jinak než na internetu koupit nelze. Obchodníci si přechodem na internetový prodej snižují často docela dramaticky provozní náklady a zejména mají možnost stejně dramaticky zvýšit sortiment nabídky zboží. Většina z nich se přitom prakticky žádné zboží ve skladech nedrží a fungují jen jako transfer pro nákup od velkoobchodníků.

Co přináší internetový prodej pozitivního pro zákazníka? Především možnost si v klidu vybrat z rozsáhlé nabídky, celkem snadno a bez velkého rizika použít bezhotovostní platbu a u většiny obchodníků využít dodání objednávky až do domu.
A kde jsou negace? Prvním problémem je právě ten výběr zboží. Pokud jste schopni si stanovit například parametry určitého zařízení, nejspíše se příliš nespletete a koupíte dobře. Přesto ale nemalé množství internetových kupujících obchází kamenné obchody, protože chtějí zboží vidět na vlastní oči a to vám žádný internetový obchodník neumožní. Takže tito poslední mohykáni slouží jako jakési vzorkovny, jak vám ostatně prodavači potvrdí: "Přijdou sem jen na čumendu, vyzvídají co a jak a nakonec si nic nekoupí. Pak jdou domů, vygooglujou si nejnižší cenu a nechají si to poslat domů". Máme tedy snad očekávat, že jednoho dne už žádné kamenné obchody nebudou? Domnívám se, že se spíše změní ve vzorkovny a výdejny zboží pro ty, kteří si chtějí zboží převzít sami v prodejně. Já osobně dávám takovým prodejnám přednost, i když zatím poskytují jen možnost osobního vyzvednutí zboží. To má totiž význam především u levnějších výrobků , kde by poplatek za dopravu významně zvýšil celkovou cenu. Řada obchodníků už možnost osobního převzetí zboží nabízí a určitě to pozitivně ovlivňuje jejich tržby.

Pro ilustraci uvedu pár věcí, které jsem v poslední době pořídil přes internet:
- rozšíření paměti PC: vygooglován Lan-shop.cz, poštou na dobírku.
- disk do PC: vygooglován Alza.cz a zaplaceno i vyzvednuto osobně ve skladu.
- stolní trouba: vygooglován typ a poté i prodejce Elektro-partner.cz, zaplaceno a vyzvednuto osobně ve výdejně za rohem.
- dětské kolo> vygooglován typ, prohlédnuto v obchodě jedné firmy ale objednáno za výhodnější cenu u Bike-Eshop.cz, bude vyzvednuto osobně, doufám, že ještě do Vánoc.

Na objednávky přes internet je už ale poslední termín zejména v případě, že vám bude zboží doručováno Českou poštou. I tady vidíte, že mají výhodu firmy, které nabízejí osobní odběr nebo mají vlastní dopravu. S PPL nemám ty nejlepší zkušenosti, když jsem kdysi kupoval anténu, skončil jsem po dvou nezdařených pokusech o převzetí zboží nakonec ve skladu PPL. Což je ale vlastně také jedna z docela dobrých možností, pokud se s PPL domluvíte telefonicky a nemáte to do jejich skladu daleko. Přeji vám tedy úspěšné internetové nákupy, hlavně si dobře vyberte a to nejen zboží, ale také prodejce. U zboží se zárukou hledejte v e-shopu seznam opraven vyřizujících opravy a případné reklamace. Vzorový je v tomto směru e-shop Obchodni-dum.cz, který mohu doporučit, dovezli mě až do chaty chladničku.
9.12.2008 12:20 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.