Tanečky kolem Lisabonské smlouvy pokračují.

Na bruselském srazu vedoucích politiků EU se snaží zejména francouzský prezident Sarkozy vyřešit možnost konání "opravného" irského referenda a slibuje, co se dá. Irové mimo jiné trvají na trvalém zastoupení v evropské komisi i po 1.listopadu 2014. Chtějí tam mít svého komisaře a to trvale. V Lisabonské smlouvě (LS) se ale počet eurokomisařů snižuje v budoucnu o třetinu a zavádí se systém rotace zástupců jednotlivých států, údajně proto, aby se díky snížení počtu komisařů zvýšila akceschopnost komise. Cituji z LS:

4. Komise jmenovaná v době mezi dnem vstupu v platnost Lisabonské a dnem 31. října 2014 se skládá z jednoho státního příslušníka z každého členského státu, včetně jejího předsedy a vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku, který je jedním z jejích místopředsedů.
5. Ode dne 1. listopadu 2014 se Komise včetně předsedy a vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku skládá z takového počtu členů, který odpovídá dvěma třetinám počtu členských států, nerozhodne-li Evropská rada jednomyslně o změně tohoto počtu.
Členové Komise jsou vybíráni ze státních příslušníků členských států na základě systému naprosto rovné rotace mezi členskými státy umožňujícího odrážet demografickou a zeměpisnou různorodost všech členských států. Tento systém stanoví jednomyslně Evropská rada v souladu s článkem 244 Smlouvy o fungování Evropské unie.

Je v tom ale ještě jeden háček. To, že bude počet komisařů snížen a to už od roku 2009, se píše už ve smlouvě z Nice, podle které zatím EU funguje. Nebude-li LS přijata, začne toto pravidlo platit od ledna. Takže Brusel (kdo to vlastně je? Komise? Prezident právě předsedající země? Evropská rada?) nabídl věc vyřešit jakousi deklarací, která by se přidala k LS. Jenže Irové nechtějí pouhou deklaraci, ale jasné právní záruky. Proto budou požadovat, aby ústupky, které si vymohli, byly začleněny do smlouvy - ať už smlouvy současné nebo třeba budoucí smlouvy o přistoupení Chorvatska. Irská vláda totiž není schopna jiné řešení před svými voliči obhájit a kvůli opakovanému referendu ztrácí popularitu. Pokud by se ovšem Irské "dodatky" či spíše změny měly začlenit do textu LS, znamenalo by to opakovat celý schvalovací proces včetně ratifikací v jednotlivých státech EU. Sarkozy by tak zaznamenal totální krach své "evropské" politiky. Náš milý premiér navíc začal ještě před summitem protestovat, že když komisař pro Iry tak pro nás taky. Jak říká můj mladší vnuk, když ten starší něco dostane: "Já taky!".

Uvidíme, co z toho pojde. Je již dávno zřejmé, že si evropští "vládcové" představovali, že se jim bude vládnout snadněji a bez zbytečných "keců" občanů EU. Vlády všech států by si měly uvědomit, že obyvatelé Evropy nemají zájem žít v nějakém velkostátě řízeném samozvanými diktátory. I když je patrné, že oni si to uvědomují. Právě proto nenaleznete v "evropském" právu žádné "nařízení", které by stanovilo povinnost přijímání zásadních dokumentů EU výhradně jen referendem. Jsou totiž přesvědčeni, že "hloupý" lid nemá právo o takových zásadních věcech rozhodovat, protože obyčejný volič "nemá dostatek informací", jeho rozhodování může být podvodné ovlivňováno a tak musí rozhodnout jakási blíže nedefinovaná elita vůdců, které si koneckonců vlastně ti hlupáci zvolili v řádných volbách tím, že volili takové zástupce lidu, kteří ony vůdce zvolili. Inu, o tom, že nějaké volby a parlament složený ze "zástupců lidu" jsou naprostý nesmysl už kdysi dávno psal jakýsi pan Hitler v první polovině minulého století v době, kdy se připravoval na vybudování Třetí říše.
12.12.2008 11:00 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.