Bez rezervy poletíte na silnici jako pták.

Mám na mysli rezervní kolo ve vašem miláčkovi, které budete již brzy moci nechat v garáži nebo v předsíni ve vašem paneláku. "Od poloviny letošního roku budou moci jezdit automobily bez zatím povinné rezervní pneumatiky. Změna povinné výbavy vyplyne z připravované vyhlášky ministerstva dopravy", potvrdil totiž v sobotu mluvčí ministerstva Martin Kupka. "Bez rezervy budou smět jezdit jen auta, která budou vybavena sadou na rychlou opravu píchlé pneumatiky nebo budou mít do 24 hodin zaručenou asistenční pomoc," řekl Kupka Mediafaxu. "Vyhláška musí ještě projít legislativním schvalovacím kolečkem, ale předpokládáme, že by měla začít platit zhruba od poloviny tohoto roku," dodal.

V současné době dostane řidič, který byl přistižen při jízdě bez rezervy, pokutu až do 2000 korun. Jízda bez náhradní pneumatiky je ale v řadě evropských zemí běžnou záležitostí, například v Německu více než půlka prodaných aut odjíždí z autosalonů bez rezervy. A tak se i Mladoboleslavská Škoda chystá vyrábět auta bez náhradních a to už koncem května. Mluvčí automobilky Evžen Krauskopf to zdůvodnil tím, že auto bez rezervního kola má o něco nižší hmotnost, což sníží spotřebu paliva a emise oxidu uhličitého. "Pneumatiky jsou navíc dnes již tak kvalitní, že k jejich defektu dochází jen naprosto výjimečně," uvedl a dodal, že pokud by na pneumatice vznikl tak velký otvor, že by jej nešlo odstranit za pomoci nouzové opravářské soupravy, bude se na nutnou výměnu vztahovat tak zvaná záruka mobility. V praxi to znamená, že demontáž a montáž kola provede na místě posádka přivolaného servisního vozidla, která ale musí přivézt kolo pasující na vaše auto!? Asi nejlépe z vašeho domova.

Ano, ta poslední věta je jediným správným odhadem reality, která nastane. Protože 99 procent řidičů a zejména řidiček nebude schopná si píchlou pneumatiku opravit na silnici pomocí oné úžasné "nouzové opravářské soupravy" neboli správně "soupravy pro rychlé opravy pneu" či "Soupravy pro rychlou opravu bezdušové pneu" nebo dokonce "Soupravy na opravu pneu Professional" za 400 - 600 Kč. Zabodnout či spíše zašroubovat "klíč" (cargol) na opravu do vzniklé díry by možná i leckterý šikovný kutil zvládnul a po delším boji by snad i úspěšně pneumatiku opravil. Kardinální problém je ale v tom, onu díru najít. Kdo to někdy zkusil nebo sledoval profesionála při opravě, dobře ví, že se bez ponoření nahuštěného děravého kola do vody díra najít nedá, pokud to není pořádný hřebík s hlavičkou. Stejně tak nikdo bez kleští nedokáže vytáhnout zaražený hřebík, který většinou naleznete uvnitř až po stažení pneumatiky z disku. A už jste někdy zkoušeli nahustit celou prázdnou pneumatiku? Ručně je to na infarkt, s bombičkami je to apravdu "snadné" a malým kompresorem na autobaterii je to na dvě hodiny pumpování. A takto opravená pneumatika musí stejně do opravny, je to jen na dojezd!!! Jedno píchnutí vás tak vyjde nejméně na 1000 Kč.

Takže celé je to o tom, aby profitovali prodejci souprav pro opravu, asistenční služby, a aby automobilky ušetřily při výrobě automobilu cca 8000 Kč za rezervu a zjednodušenou konstrukci kufru. O tom, že by pak byla auta o tuto částku levnější, si můžeme nechat jen zdát.

Jsem zásadně proti této myšlence, protože když píchnete, tak je to většinou na nějaké mizerné okresce nebo v terénu, kde možná ani nebude mobilní signál, abyste si zavolali asistenční službu, protože sami to nespravíte. Sledoval jsem dva profesionílní pokusy spravit pneumatiku na mém autě: poprvé tam pracovník servisu napral onu zátku z gumy ale prohlásil, že tam raději dá i duši. Po třech měsících se ta duše o ten gumový profi opravný hřebík prodřela a teprve druhá kvalifikovaná oprava tu nepatrnou dírku po hřebíku délky 50mm vyřešila s tím, že duše potřebná není, ba že dokonce je chybou jí tam dávat. Také na ježdění bez rezervy vydělají pojišťovny, protože můžeme v krátké době očekávat, že bude povinnou součástí povinného ručení i ta tak zvaná "záruka mobility". Možná, že se automobily s rezervou od výrobce stanou vbrzku nedostatkovým zbožím. Protože vozit další kolo jen tak v kufru je nanejvýš nepraktické.

Existuje samozřejmě i další luxusnější Hi-tech cesta: pneumatiky či spíše celá kola vybavená super technologií S Dunlop Self-Supporting Technology (DSST), na kterou má Dunlop patent, zajistí, že i při úplné ztrátě tlaku v pneumatice zůstane vůz kontrolovatelný. Pneumatika totiž obsahuje další přídavnou vrstvu, která dokáže unést váhu vozidla. Do nejbližšího servisu (max 80 km) tak zvládnete bez problémů dojet. Taková pneumatika je ale poněkud drahá, skoro sedmkrát. Koupíte ji za cenu kolem 7000 Kč a cena její opravy bude přiměřeně mastná. Což by cenu aut poněkud zvedlo, že? Pamatujte, že při zavádění jakýchkoliv novinek do výroby automobilů nejde nikdy o vaši bezpečnost nebo snad dokonce ekologii. Jde tu především o zoufalou snahu výrobců udržet ceny na stávající úrovni pomocí všelijakých modernizací. Jinak by totiž v krátké době zkrachovali. Levná auta se nikde na světě nevyrábějí, leda kromě Indie.
15.4.2009 11:30 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.