Vyjeďte si do přírody nebo do města na elektrokole!

První jízdní kolo bylo vynalezeno Karlem Draisem v roce 1817 v Karlsruhe. Kolo s dvěma ráfky o stejném průměru a s pohonem pedály bylo poprvé sestrojeno v roce 1862 Pierrem Lallementem ve Francii. V roce 1888 pak John Dunlop vynalezl gumové pneumatiky a řetězový pohon pro bezpečnou jízdu. Nedlouho po vynálezu kola se v devadesátých letech 19. století objevují také patentové přihlášky kol, které k pohonu využívají nejen šlapání, ale i elektromotor. V roce 1897, Hosea W. Libbey z amerického Bostonu sestrojil elektrické kolo poháněné "dvojitým elektrickým motorem", který byl umístěn ve středu osy klikového hřídele. Jedním z prvních, kdo se u nás zabýval elektrickým kolem, respektive „Elektrocyklem“, byl od roku 1938 Ing. H. Fügner. V prototypu z roku 1944 využíval upravené dynamo Sentuilla o výkonu 150W a napětí 24V. Na rovině kolo dosahovalo rychlosti 14 km/h a s odpojeným derivačním vinutím až 36 km/h. Olověné baterie měly kapacitu 75 Ah a dojezd na rovině až 70 Km. Váha stroje včetně baterií však byla neuvěřitelných 140 Kg.

Opravdový rozvoj zaznamenávají elektrokola až s ovládáním točivého momentu elektromotorů, který byl objeven koncem 90. let 20. století. První komerční elektrická kola se na trhu objevila v roce 1992 a již v roce 1998 je na trhu 49 různých typů elektrokol a jejich produkce roste rychlostí 8% ročně. Lze to nazvat obrozením elektrických kol, které se zrychluje se stále výkonnějšími a lehčími bateriemi. Pokud byla elektrokola před 15 lety běžně vybavena neskladnými olověnými bateriemi, dnes jsou k dispozici lehčí a cenově dostupné NiMH, NiCd, nebo Li-Ion baterie s kapacitou dostatečnou pro ujetí až 100 kilometrů. Více o historii elektrokol čtěte na ekolo.cz.

Další informace o elektrokolech čtěte na Hybrid.cz. Existují i výměnná "elektro" kola přední či zadní, která si můžete namontovat do svého klasického kola, jste-li již věkem unaveni a potřebujete zejména do kopce nějakou tu pomoc elektrického motorku. Nejvýkonější ellektrokolo, které je u nás na trhu, je pravděpodobně anglický Wisper 905se Sport, jehož Lithium-Poymerová baterie s ohromujícím výkonem 504Wh (36V/14Ah) nabízí dojezd na hranici 100 kilometrů. Bude vás ovšem stát 42000 Kč. Levnější i když méně výkonné je elektrické kolo TDL2 neznámého původu, které pořídíte za 13889.55 Kč včetně DPH. Pravděpodobně pochází z USA nebo z Číny. V Praze si můžete na zkoušku i vypůjčit například skládací elektrokolo na 24 hodin za pouhých 500 korun.

Přeji vám krásnou projížďku a to i těm, kteří žádný elektromotor na svém kole nemají, protože jsou to skuteční sportovci a milovníci ekologické dopravy výhradně vlastní silou. Ovšem za předpokladu, že svůj osobní "motor" dobíjejí výhradně ekologicky vyráběnými potravinami. Pozor ale na dolévání "nádrže" kvalitním pivem. Je zřejmé, že cyklista jako řidič, účastník provozu na pozemní komunikaci, který řídí jízdní kolo pod vlivem alkoholu, příslušná ustanovení zákona č. 361/2000 Sb. porušuje, a tedy jednoznačně vykonává činnost, při níž by mohl ohrozit zdraví lidí nebo poškodit majetek, což výše uvedený zákon zakazuje. Za takový přestupek mu může být uložena pokuta až do výše 10 000 Kč. A tak hlavně dojeďte ve zdraví, ať už s elektrokolem nebo na obyčejném kole.
29.7.2009 11:15 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.