SkyEurope "pozastavilo" provoz.

Ano, již delší dobu očekávaný den D je tu. Na stránce SkyEurope je tato lakonická zpráva: SkyEurope pozastavilo provoz. Pro více informací klikňete zde >. Neumí čésky, prohlásil by Bolek Polívka v duchu hry Šašek a královna. V podrobnější informaci pro cca 10000 českých zákazníků, kteří si zakoupili letenky u této slovenské společnosti, se praví:

Vážení cestující, Dovolujeme si Vám oznámit, že SkyEurope pozastavilo prodeje letenek a náš provoz.
Ti z vás, kteří si zakoupili lety s kreditní kartou, prosíme Vás, aby jste se obrátili na vaši kreditní vydavatelskou banku a tak požadovat náhrady za nevyužité části letu se SkyEurope.
V případě, že jste zaplatili přímo společnosti SkyEurope jinými prostředky než kreditní kartou (např. bankovní převod, hotovost), vezměte na vědomí, že náhrada nemusí být možná.
Pokud jste si objednali letenky přes cestovní kancelář nebo organizátora, měli byste je kontaktovat je jako první.
Pokud jste si již na místo určení pronajali auto nebo hotel prostřednictvím obchodního partnera SkyEurope, můžete zůstat v hotelu nebo používat vozidlo v období původně dohodnuté. Berte však na vědomí, že si musíte hradit svuj zpáteční let s některou jinou leteckou společností na vlastní náklady.
Můžete také kontaktovat svého poskytovatele pojistných událostí o další poradenství a podporu.
Litujeme za nepříjemnosti, které Vám byly způsobeny.
(Kontakt na SkyEurope).

Postižení cestující mohou uplatnit nárok v rámci konkurzního řízení. Jelikož však letecká společnost SkyEurope nemá prakticky žádný majetek a nevlastní ani letadla, tak je naděje na získání peněz zpět velmi malá. Zbyly jen dluhy. Krach SkyEurope mimo jiné ukazuje, k čemu je nám Evropská unie. Brusel nepodnikl v minulých letech nic pro to, aby byla ochráněna práva klientů leteckých společností a tak letecké společnosti nejsou na rozdíl od cestovních kanceláří povinně pojištěny proti úpadku. V NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (ES) č. 1008/2008 ze dne 24. září 2008 o společných pravidlech pro provozování leteckých služeb ve Společenství (přepracované znění) jsou jen matné bláboly a neurčitá doporučení. Je ale zřejmé, že slovenský orgán vydávající firmě SkyEurope provozní licenci nedbal doporučení z článku 9 Nařízení č. 1008/2008, kde se jasně praví:
Příslušný orgán vydávající licenci může kdykoliv posoudit finanční výkonnost leteckého dopravce Společenství, jemuž vydal licenci. Na základě svého posouzení tento orgán provozní licenci pozastaví nebo zruší, pokud není nadále přesvědčen, že tento letecký dopravce Společenství může dostát svým stávajícím i možným budoucím závazkům v období dvanácti měsíců.

Včasným odebráním licence by byly alespoň ochráněni někteří zákazníci z oněch odhadovaných deseti tisíců okradených jen v České republice. Z textu Nařízení č. 1008/2008 je zřejmé, že EP, ER i EK jde především o byznys lobujících podnikatelů, kteří často plánují celý svůj podnikatelský záměr jen s cílem vytunelovat založenou firmu a pak jí nechat krachnout. SkyEurope nikdy za celou dobu své krátké existence nevykázala žádný zisk a tak se provoz platil z peněz vybraných dopředu za dosud neuskutečněné lety. Je to klasický model "letadla", v tomto případu je pojmenování této "podnikatelské" strategie naprosto přesné a trefné. Draze zaplacená a pravděpodobně i lobisty podplacená bruselská sebranka jen vydává bezzubé a bezcenné cáry papíru, které jsou vznešeně, ale zcela nepřípadně nazývány jako "Nařízení".

Pokud jste mezi těmi, kteří si zakoupili dopředu letenku u SkyEurope, můžete si svůj bezcenný papír vytištěný z internetu jen nalepit na stěnu jako upomínku na to, jak vás osobně chrání EK, EP a Rada Evropy před podvodníky. Na nic jiného se vaše "letenka" nehodí. Na druhou stranu vás krach SkyEurope nemusí odradit od nákupu dalších letenek u jiných nízkorozpočtových společností. Jen si musíte uvědomit, že je to spíše něco jako loterie a že můžete vyhrát, ale i prohrát. Konec konců jsou ještě stále ceny letenek neskutečně levné. Jak dlouho ještě bude tento letecký ráj existovat nevíme. Podle toho, jaké mají finanční potíže "seriózní" letecké společnosti jako je Air France nebo ČSA, můžeme ale soudit, že buď začnou také krachovat i tyto "značkové" státní či polostátní firmy, nebo že bude muset dojít zákonitě ke zvyšování cen letenek. A to tak vysoko, až budou zase létat jen ti skutečně bohatí a zaměstnanci firem, které to zaplatí z peněz svých zákazníků. A jednoho dne budou létat jen prezidenti a armáda. A my ostatní budeme pěkně sedět doma na zadku.

Přeji vám krásný den, odjíždím na svém kole nakoupit něco potravin, protože můj automobil je v opravně, neboť po 95000 kilometrech odešla za velikého hluku a skřípotu vačková hřídel. A mohu vám říci, že je to docela zábavné, jezdit po silnicích docela zadarmo a ještě to prý prospívá zdraví. Tedy pokud jezdíte "kanálama", kde je minimální provoz těch, co ještě rádi vypalují benzin pro to, aby ujeli pár kilometrů.
1.9.2009 09:55 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.