Ideální reforma důchodového zabezpečení.

Jediným rozumným řešením je důchody zrušit. Nesmyslný systém sociální solidarity je přímým zásahem do lidských práv. Každý má mít přece právo rozhodnout o tom, na co použije svoje těžce vydělané peníze. Občané by si prostě spořili na stáří ve státem plně vlastněné bance. Důvod je jasný: stát by garantoval, že střadatel o své peníze nepřijde při bankrotu nějaké soukromé banky. Podstatné by bylo, že kolik by si každý na stáří ušetřil, tak by si mohl žít. Vysoce úspěšní lidé by tak odcházeli do důchodu třeba ve čtyřicíti, lenoši a hlupáci, alkoholici a narkomani by museli pracovat až do smrti.

Tento systém by přinesl řadu výhod. Tak například ten, který by umíral ve čtyřicíti nebo dříve a neměl dosud nic našetřeno, by odcházel z dobrým pocitem, že udělal dobře, když všechny peníze utrácel a užíval si života. Spořivec by v téže situaci umíral spokojený faktem, že jím našetřené peníze pomohou pozůstalým k zaplacení pohřbu a k zlepšení jejich životního standardu.

Hladovějící "důchodce" by si až do smrti vyčítal, že nepracoval a nespořil tak, aby si mohl dovolit krásný, dlouhý a spokojený život. Sloužil by pak odstrašujícím příkladem pro mladé nezodpovědné nemakačenky, kteří by vyděšeni neblahým koncem těchto chudáků bez domova změnili svůj postoj a začali by sekat dobrotu. Všeobecně by takový systém vedl k větší osobní odpovědnosti a nemalým úsporám na platech zaměstnanců České správy sociálního zabezpečení.

Kolik nás dnes stojí jen provozování důchodového systému? Podle posledních dostupných informací k 31. 12. 2008 pracovalo v ČSSZ celkem 8219 lidí, z toho 2 210 v ústředí ČSSZ a 6009 v územních organizačních jednotkách. K 31. 12. 2008 byla do rozvoje a obnovy materiálně technické základny ČSSZ vložena z peněz daňových poplatníků 1 miliarda 117 milionů Kč.

Celkové mzdové prostředky pak činily 2 miliardy 266 milionů Kč, z toho prostředky na platy 2 miliardy 247 milionů Kč a na ostatní platby a provedenou práci ve výši 19 milionů Kč. Přitom nebyly v ukazateli věcných výdajů zahrnuty výdaje na nákup drobného majetku (vč. softwaru), nákupy ostatních služeb týkajících se IKT, provoz veřejné datové sítě a výdaje na opravy a udržování. Vskutku nemalé peníze stojí dnes provozování systému sociálního zabezpečení. (Pramen).

Tito, zcela neproduktivní zaměstnanci ČSSZ by ovšem museli hledat práci a přispívat k většímu bohatství celé společnosti tím, že by konečně začali platit skutečné daně a přestali žít na úkor ostatních občanů - daňových poplatníků.

Je tu jen jediná nejasná otázka: jak provést přechod od současného solidárního systému k novému systému osobní odpovědnosti. Ale před stejnou dosud nezodpovězenou otázkou stojí dnešní autoři důchodové reformy. Seknout do dnešního systému hrozícího vyvoláním bídy zejména u budoucích důchodců se nikomu nechce. Politická strana, která něco zásadního podnikne se v následujících volbách propadne na dno politického rybníku. Možná by můj návrh byl přijat s větším nadšením zejména u občanů v produktivním věku než jiné polovičaté pokusy.
1.9.2010 10:55 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.