Geniální nápad ministra Bárty.

Ministr dopravy Vít Bárta má prý v plánu podpořit přesun nákladní dopravy ze silnic na železnici mimo jiné snížením poplatku za použití kolejí a zvýšením a rozšířením mýta na silnicích. Snížení poplatku za využití kolejí by mělo vstoupit v platnost co nejdříve, nejpozději začátkem roku 2012.

To je sice krásná myšlenka, která napadne každého, kdo sleduje ty šílené kolony kamionů na českých dálnicích a silnicích. Malér je ale v tom, že zatímco se stará nákladová nádraží vybudovaná za monarchie nebo před druhou světovou válkou nejen v Praze ruší nebo již zrušila (viz rušení žižkovského nákladového nádraží), u nových superskladů a supermarketů kolem měst včetně Prahy nejsou žádné železniční vlečky a často ani není železnice v dohledu. Celá technologie přepravy zboží včetně mechanizace nakládky a vykládky je orientovaná na kamiony. Vše je napojeno jen a jen na dálnice a silnice všech tříd.

Žádné zvýšení silničního mýta ani zavedení mýta na všechny třídy silnic ani zlevnění dopravy na železnici to již nezvrátí. Vše zůstane při starém a vydělají na tom snad pár korun ti, kteří mají do firem vlečky. Zvýšené náklady na silniční dopravu způsobené vyšším mýtným zaplatí zase jen koncoví spotřebitelé výrobků všeho druhu včetně důchodců.

Návrat k nepochybně ekologičtější dopravě zboží po elektrifikované železnici by byl možný jen zákazem jízdy kamionů nad 5,5 tuny na silnicích všeho druhu, což je samozřejmě nereálné. Tento problém se snad vyřeší zcela sám, jakmile dojde k vyčerpání celosvětových zásob nafty. Což bude podle některých odhadů kolem roku 2050.

Podle některých odborníků se prý ale nafta "vyrábí" kdesi v hloubce zemské kůry sama díky neskutečným tlakům a nepřeberným zásobám řady chemických sloučenin. Pokud je toto tvrzení o abiotickém původu ropy pravdivé, pak žádná naděje na lepší svět není. Nafta a benzin tady bude až do konce světa. Více o abiotické teorii vzniku ropy se dočtete v magazinu PETROL č.3/2008 strana 10-11 a v dalších pramenech vyhledaných na internetu.
15.10.2010 10:25 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.