Zaručený stav tachometru?

Chystáte se koupit ojeté auto? Pak vezměte do úvahy fakt, že podle údajů firmy Cebia nemá každý čtvrtý automobil z více než čtyř milionů vozů na českých silnicích na svém tachometru skutečný stav kilometrů. Podíl těchto aut přitom stále roste. A není divu, protože stav tachometru nepochybně významně ovlivňuje cenu prodávaného vozu. Pokud snad chcete prodat ojeté auto, není žádným problémem si nechat tachometr "stočit".

Tak například firma ALFAOMEGA CAR nabízí svoje služby takto:Vaše tachometry nastavíme rychle, diskrétně a se zárukou. Naše firma Vám nastaví, zkalibruje a opraví digitální i mechanické tachometry. Tachometry se zabýváme již řadu let. Jsme schopni upravit tachometry většiny automobilů a motocyklů na jakoukoli hodnotu v rámci možností daných výrobcem. U většiny vozidel se provádí úprava tachometru přes diagnostickou zásuvku vozu, v opačném případě si tachometry sami vyndáme a po úpravě vrátíme na původní místo. Garantujeme, že tachometr (přístrojová deska) bude pracovat stejně jako před úpravou. Původní hodnoty nebude možné žádným způsobem opětovně načíst.
Upozornění: Počítadlo kilometrů není dle zákona státem cejchovanou mírou a jeho hodnoty lze libovolně upravovat. Veškeré úpravy provádíme za účelem opravy. Pokud provedete snížení počtu najetých kilometrů vozidla, je vaší povinností tuto skutečnost nahlásit při jeho prodeji, jinak se můžete dopustit trestného činu podvodu.

Ano, je to tak. Podle výkladu ministerstva dopravy a dalších státních institucí lze nyní postihovat přetáčení tachometru podle paragrafu o trestném činu podvodu. Jedná se totiž o podvod, pokud kupujícímu uvedenému v omyl vznikne škoda vyšší než 5 000 Kč daná domněnkou o lepším stavu vozidla, než by odpovídal vyššímu stavu najetých kilometrů. Ve skutečnosti není ale znám žádný případ, kdy by se policii takto definovaný trestný čin podařilo dokázat a kdy by soudy někoho odsoudily. Připravuje se však změna: "Jakmile bude v parlamentu novela trestního zákona, budu prosazovat, aby přetočení tachometru bylo trestným činem," říká Stanislav Huml, dopravní expert strany Věci veřejné. Jiní experti ovšem poukazují na fakt, že například v sousedním Německu, kde je stáčení tachometru trestné, nebyl za tento čin odsouzen zatím nikdo. Podle paragrafu 22b, odstavce 1 německého Silničního zákona je zakázána jakákoliv manipulace se stavem tachometru, ale také nabízení provedení této manipulaci firmami. Přinejmenším je podivné a zarážející, že ačkoliv se Evropská komise spolu s Evropským parlamentem snaží nařizovat členským státům kdejakou pitomost, v této věci neexistuje jednotná právní úprava platná pro všechny státy Unie.

Takže i napříště nebudete mít při koupi ojetého vozu naprostou jistotu, že stav tachometru nebyl prodávajícím změněn. Nejméně polovina u nás prodávaných vozů pochází ze zahraničí, nejčastěji z Německa. Proto se i potom budou moci uživit firmy jako je Cebia, která nabízí informace o vozidlech včetně stavu tachometru ze svého systému AUTOTRACER. Nezodpovězenou otázkou ale je, kde bere Cebia údajně spolehlivé informace o vozech prodávaných a servisovaných v ČEZku. Nechává si za výpis samozřejmě platit: 498 Kč za jeden dotaz. Na závěr jedna důležitá informace: čím dražší ojeté auto kupujete, tím větší pravděpodobnost, že budete zfalšováním stavu tachometru okradeni. A vůbec přitom nerozhoduje, zda mělo auto dosud jednoho nebo více majitelů. I ten první prodávající mohl najet během dvou tří let 400 tisíc kilometrů a nechat stočit tachometr na pouhých 40 tisíc. Přeji vám hodně štěstí při koupi ojetého automobilu.

Další prameny k tématu:
Přetáčení tachometrů -jak jsou na tom jinde, Příspěvek předsedy SOVA Ing. Zbyňka Veselého na semináři o přetáčení tachometrů v PSP ČR, Diagnostika, tachometry, airbagy, úprava stavu kilometrů, reaktivace airbagů, Cebia představila systém Autotracer
25.10.2010 09:50 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.