Je to dobře, že Facebook porušuje soukromí.

Občanské sdružení Iuridicum Remedium vyhlásilo "Velké bratry" roku 2010. Tuto anticenu soutěže pro narušitele soukromí zvanou Big Brother Awards získala kromě Ministerstva vnitra ČR a Policie ČR i komunitní síť Facebook. Obdržela tak titul "Největší firemní slídil" se zdůvodněním, že "technickým nastavením i klamavou taktikou tlačí uživatele, aby k soukromým údajům ze svých profilů umožnili přístup komukoli". Navíc se v této soutěži stala "Výrokem roku" slova zakladatele této sítě Marka Zuckerberga, který se omámen "obchodním úspěchem" nechal slyšet, že právo na soukromí je jen sociální norma, která se v čase vyvíjí.

Pravdou ovšem je, že Facebook a další podobné reklamní systémy existují právě jen proto, že jistá část populace trpí nevýslovnou touhou předvádět svůj nejintimější soukromý život na virtuální veřejnosti bez ohledu na to, kolik jim to "sežere" z volného či pracovního času. Je to čirý exhibicionismus využívaný inzerenty pro zvýšení odbytu a majiteli Facebooku pro zisk z reklamy. Vznešeně se tomu říká "sociální síť". Není to ale nic jiného než další prostředek jak vnutit jisté části společnosti "produkty", které by si jinak koupit nikoho ani nenapadlo. Kdysi v minulém století komentovala moje babička "potloukání se" po obchodech slovy "co oči nevidí, srdce nebolí". Dnes díky televizní a internetové reklamě dostane každý pořádnou porci nabídky nejrůznějšího, většinou pro život zcela zbytečného zboží a služeb a tak aby srdce nebolelo, utrácí se a když není z čeho, jsou tu přece půjčky.

Pokud nejste vášnivými konzumenty reklamy a neujíždíte na spisování ptákovin o svém soukromí na Facebooku ale podlehli jste zvědavosti "cože to ten fejsbůk je", přečtěte si můj starší článek odpovídající na otázku Jak smazat účet na Facebooku? Doufám, že to ještě stále tak funguje, nemám sílu si znovu založit nějaký účet a pak jej zase rušit. A k tomu pranýřování majitelů Facebooku z klamání uživatelů: když už je někdo "sociální případ" a nemůže bez toho být, dobře mu tak. Ať si užívá všech možných sociálních sítí a ať mu jejich provozovatelé a napojené firmy lezou do soukromí. Vždyť on přece nechce být sám!!!
11.11.2010 11:11 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.