Musí Česká pošta dodat zásilku i do chaty?

Odpověď je jednoduchá: pokud má chata evidenční číslo, stojí v ůředně pojmenované ulici a je k ní přístup po veřejné běžně sjízdné cestě, musí pošta dodávat. Nutná je schránka na plotě pro obyčejnou poštu a vhodný je i zvonek. Do schránky tak dostanete obyčejný dopis nebo oznámení o uložení doporučené, peněžní či balíkové zásilky na ukládací poště v případě, kdy nebudete na dané adrese zastiženi.

V této souvislosti cituji ze zprávy Českého telekomunikačního úřadu nazvané Zpráva o plnění povinností České pošty, s.p. v oblasti základních služeb za roky 2004 a 2005:

Jednoznačným důkazem, že Česká pošta ignoruje legislativní změny, k nimž v r. 2000 došlo, je nedodávání s odvoláním na to, že jde o „chatovou oblast“. Takto formulovaná výjimka z povinnosti dodávat do místa určeného v poštovní adrese totiž existovala jen za původní právní úpravy, zrušena byla již v r. 2000.
Pokud Česká pošta výjimečně nemusí do místa určeného v poštovní adrese dodávat ani nyní, za platnosti nové právní úpravy, její povinností je projednat své rozhodnutí nedodávat s dotčenými adresáty. To se až na naprosté výjimky nestalo.
Česká pošta se projednání záměrně vyhnula ve snaze utajit před adresáty, že v této záležitosti došlo k zásadním změnám v jejich prospěch. Velká část adresátů se tak ani nedozvěděla, že již od r. 2000 mají právo na to, aby jim dodáváno bylo.

Podle rozhodnutí ČTÚ nemusí podnik zajišťující poštovní služby zásilku dodat tehdy, jestliže "za místo dodání je v poštovní adrese určeno odlehlé místo, přičemž přístup k němu je spojen s vážnými problémy nebo s náklady neúměrně vysokými ve srovnání s uhrazenou cenou" nebo jestliže "místo dodání určené v poštovní adrese není dostupné po veřejné cestě, jejíž kvalita odpovídá způsobu, jakým se přepravuje fyzická osoba zajišťující dodání". Pokud není adresát na uvedené adrese zastižen, zásilka se uloží na ukládací poště.

Poštu, u které bude poštovní zásilka uložena (tzv. ukládací pošta), určuje sama Česká pošta. Musí přitom přihlížet k tomu, aby šlo o vhodnou poštu (pro adresáta dobře dostupnou); musí současně zajistit, aby její otevírací doba umožňovala adresátovi vyzvednout si uloženou poštovní zásilku bez větších problémů.

I tak se však může stát, že ukládací pošta adresátovi nevyhovuje, anebo že mu nevyhovuje její otevírací doba. V takovém případě může Českou poštu požádat, aby jeho poštovní zásilky ukládala u jiné, jím vybrané pošty. Pro ty, kteří přes den pracují mimo svou obec, přičemž z práce domů se vracejí až pozdě, kdy je již místní pošta uzavřena, se nabízí například žádost o ukládání v místě, kde se zdržují přes den.

Žádost o změnu ukládací pošty se může týkat pouze jediné, již uložené poštovní zásilky (ta může být uplatněna i telefonicky), anebo všech do budoucna ukládaných poštovních zásilek (takovou žádost lze uplatnit u kterékoliv pošty).

Česká pošta je povinna jednou ročně informovat všechny adresáty o tom, která pošta byla pro ně zvolena jako ukládací. To pak adresátům umožní, aby mohli případně požádat o její změnu. (Pramen)

Další použité prameny:
* Poštovní podmínky pro Vnitrostátní poštovní zásilky
* Základní kvalitativní požadavky pro poštovní služby podle rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu.
* Seznam pošt ČR provozovaných podnikem Česká pošta
* Vyhledávání nejbližší pošty podle okresu, obce a PSČ.

28.11.2012 11:15 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.