CDmusic.cz - Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices. Visa, Eurocard/MasterCard (SSL / 3-D Secure)

AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

17.1.- Čteme si v textu Ústavní Smlouvy pro Evropu.

V textu Ústavní smlouvy pro Evropu (to je ten správný název) na straně 34 je jeden zajímavý článek č.18 nazvaný mazaně Doložka flexibility: 1. Ukáže-li se, že k dosažení některého z cílů stanovených Ústavou je nezbytná určitá činnost Unie v rámci politik vymezených v části III a Ústava k této činnosti neposkytuje nezbytné pravomoci, přijme Rada ministrů na návrh Evropské komise a po obdržení souhlasu Evropského parlamentu jednomyslně vhodná opatření.
2. V rámci postupu pro kontrolu zásady subsidiarity podle čl. I-11 odst. 3 upozorní Evropská komise vnitrostátní parlamenty členských států na návrhy založené na tomto článku.
3. Opatření založená na tomto článku nesmějí harmonizovat právní předpisy členských států v případech, kdy Ústava tuto harmonizaci vylučuje.

Na tomto místě vás nepochybně musí zaujmout dosti neobvyklý pojem "subsidiarita". Nejsa klasicky vzdělán, začal jsem pátrat. Ve Slovníku pojmů Zastoupení Evropské komise v ČR najdeme vysvětlení, že princip subsidiarity má zajistit, aby všechna opatření byla přijímána co nejblíže občanům, tedy na nejnižším stupni správy, který umožňuje jejich realizaci nebo výkon. Jinými slovy, Unie nepřijme opatření (s výjimkou oblastí spadajících do její výlučné pravomoci), pokud je efektivnější učinit toto opatření na národní, regionální nebo lokální úrovni. Princip subsidiarity je úzce svázán s principy proporcionality a nezbytnosti, které vyžadují, aby aktivity Unie nepřekročily rámec opatření nutných k realizaci cílů Smlouvy.
Tak tohle vysvětlení ale opravdu vůbec nepasuje na znění článku č.18, podle kterého o dosažení libovolného cíle, který si někdo v Bruselu či Štrasburku usmyslí, rozhodne Rada ministrů (ministři nejsou voleni národními státy) na návrh Evropské komise (její členové jsou rovněž jmenováni) se souhlasem Evropského parlamentu (kde má Česká republika zcela zanedbatelné množství poslanců). Jediné, co se zdá být demokratické je, že Rada ministrů musí rozhodnout jednomyslně pro přijetí "vhodných opatření".
Obrátíme-li se ke kořenům pojmu subsidiarity, najdeme v Abecední encyklopedii náboženství vysvětlení, že subsidiarita představuje v křesťanské etice, zvláště v katolické sociální nauce, právní princip. Znamená, že nadřazená společenská jednotka, např. stát, má sice podřízenou jednotku, např. rodinu, v jejích vnitřních záležitostech podle možnosti podporovat, je-li tato podpora nutná, avšak nemá si osobovat vůči ní žádné dalekosáhlé pravomoci.
Stručně řečeno začala solidarita znamenat spíše přerozdělování než růst (což je způsob, jímž dnešní generace vyjadřuje solidaritu s generacemi příštími), zatímco subsidiarita začala znamenat spíše přerozdělování politické moci než opatrné vytyčování hranic mezi státem, občanskou společností a trhem. Dnes jsou obě hodnoty definovány způsoby, které upřednostňují stát, říká pln pochybností o subsidiaritě v rámci EU Alberto Quadrio Curzio, profesor politické ekonomie a ředitel Výzkumného centra pro ekonomickou analýzu při Katolické univerzitě v Miláně.
Ještě více pochybuje o skutečné subsidiaritě Benjamin Kuras ve svém článku MOCENSKÉ STRUKTURY EVROPSKÉ UNIE.
Naši dnešní procházku po textu Ústavní Smlouvy pro Evropu zakončíme názorem Václava Klause z jeho článku Integrace či unifikace Evropy: Problém této demokratické odpovědnosti je klíčový a já jsem skutečně znepokojen tím, nakolik je bagatelizován a jak je mnoha evropskými politiky, novináři, byrokraty a intelektuály zcela zamlčován nebo jak si ho neuvědomují.
To se projevuje zejména při snahách potlačovat roli národních států a přenášet politické otázky a veřejnou volbu na nadnárodní úroveň. To vede k podkopávání demokratické odpovědnosti, která – jak nás učí lidsjá historie lidstva – existuje jedině v rámci národních států. Rozhodování na jaké úrovni organizovat veřejné statky a kde provádět ve svobodné společnosti „veřejnou volbu“ vyvolávalo, vyvolává a bude vyvolávat trvalý spor a já trvám na tom, že proklamovaná, ale prázdná doktrína Evropské unie – subsidiarita – nám v tomto ohledu žádné řešení nenabízí.

Nu a včil si z toho chalani a roby vybérte, za co zvednete pazůru v tom referendáriu, bude-li jaké. Šak to ten samétový Vašek s námi myslél O.K. když kváknul, že na takové rozmýšlení nemáme dost v kebuli.

[Trvalá adresa článku]


AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

[CNW:Counter]

NAVRCHOLU.cz


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.