CDmusic.cz - Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices. Visa, Eurocard/MasterCard (SSL / 3-D Secure)

AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

8.2.2005 - Podarujte chudé a potřebné.

1. února byl zahájen v pořadí osmý ročník celostátní informační kampaně na podporu neziskových organizací "30 dní pro neziskový sektor". Hlavním tématem je letos individuální dárcovství. Český národ podle slov ředitele Informačního centra neziskových organizací Marka Šedivého dovede pomoci v krizových okamžicích. Svědčí o tom pomoc obětem nedávné přírodní katastrofy v Asii. Češi však zároveň nedoceňují to, že doma existují neziskové organizace a potřebují dlouhodobou podporu.
Lidsky řečeno: jestliže občan vidí v televizi katastrofou postižené obyvatele a má v ruce mobilní telefon, pak nezaváhá a pošle oněch 70 korun i více na účet některé organizace, jejíž kontaktní údaje jsou do reportáže zamontovány. Má totiž celkem správný pocit, že se jedná o humanitární organizaci důvěryhodnou. Sebrané peníze na pomoc postiženým vlnami tsunami to dokazují, sebralo se něco kolem 250 milionů korun za poměrně krátkou dobu.
Jenže v tomto státě jsou stovky či spíše tisíce (kolik opravdu, nikdo zatím nespočetl) nejrůznějších nadací a obecně prospěšných společností (O.P.S.), které se zabývají nejrůznějšími činnostmi od pomoci invalidním občanům až po komerční prodej náboženských videokazet. A tyto více či méně bohulibé organizace si nyní stěžují, že občané velkoryse dávali peníze pro obyvatele zemí na druhém konci světa a k darům pro použití u nás doma se jaksi nemají.
Zdá se, že tady selhávají všichni ti superprofesionální fundraiseři (fundraising = profesionální sběr peněz od dárců) školení v nesčetných "odborných" kurzech. Mezi lidem obecným, na který je zaměřena výše zmíněná kampaň, panuje spíše nedůvěra a obava, že jimi darované peníze se nedostanou k těm opravdu potřebným, ale uvíznou někde v nákladech na manažery a ředitele oněch organizací, že se za ně koupí nábytek do jejich kanceláří a drahá auta. Jistě, u těch "správných" a poctivých nadací, společností a fondů se tak určitě nestává. Ale jak si to má drobný dárce ověřit v okamžiku, kdy hodlá vyplnit jednu ze složenek, které mu přišly v hojném počtu do jeho poštovní schránky a byly rozeslány nejspíše podle telefonního seznamu.
Zdá se tedy, že jistým pokrokem by bylo vytvoření asociace fundraiserů, která by na jeden účet vybírala dary od občanů a podle přehledného a pravidelně zveřejňovaného klíče je rozdělovala svým členům, tedy jimi zastupovaným neziskovým organizacím. A kromě databáze možných finančních zdrojů databáze zdrojů by musela existovat také komplexní databáze obsahující rozpočty těchto organizací včetně každoročních auditů účetních uzávěrek. Ze společných peněz by se mnohem snáze financovala masivní reklama především v televizi a dary by občané poskytovali vyzkoušeným způsobem přes mobily.
Zatím to ale vypadá, že se řada komerčních firem skrývá za "neziskovost", jiné zase pořádají spoustu kurzů za nemalé peníze pro ty bláhové, kteří se chtějí stát fundraisingovými profesionály. Na českém internetu najdete 24 500 odkazů na heslo "fundraising", což nejspíše něco vypovídá. Měsíční kurz pro 15 lektorů fundraisingu v trvání 29 dnů bez ubytování, stravy a dopravy přijde na 452 400,- korun, pro jednoho je to za 30 160 korun. Tyto peníze musí neziskovka zaplatit ze svého rozpočtu získaného z dotací a darů, pokud si chce podle i zahraničních rádců počínat profesionálně. Kolik zbyde na ty potřebné, visí jako velký otazník na nebi. A žádná 30 denní kampaň s cinkáním pokladničkami finanční situaci těch opravdu užitečných humanitárních organizací nevyřeší. Zrno od plev se neoddělí.

[Trvalá adresa článku]


AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

[CNW:Counter]

NAVRCHOLU.cz


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.