25.2.2005 - Zima se do naší civilizace nehodí.
Sněhová bouře zablokovala část hlavních tahů ve Středočeském kraji. Na dálnici D8 před vjezdem do Prahy došlo k hromadné nehodě 20 vozidel. Podle dálniční policie je silnice ve směru na Mělník namrzlá a prakticky nesjízdná. Na dálnici D2 mezi čtvrtým a osmým kilometrem ve směru na Břeclav došlo v úterý ráno k hromadné dopravní nehodě 36 vozů. Dálnice na Bratislavu tak zůstala uzavřena.
Silničáři na Náchodsku a Rychnovsku vyhlásili v úterý v poledne kalamitu. Silný vítr zavál sněhem tři silnice na Rychnovsku a jednu na Náchodsku. Na Náchodsku je uzavřena silnice třetí třídy ve směru Horní a Dolní Radechová. Ostatní komunikace, zejména ve vyšších polohách na Broumovsku, jsou sjízdné velmi obtížně. To je jen několik zpráv z minulých dnů, kdy se u nás pevně usadila krásná klasická zima, taková, na jako vzpomínají pamětníci.
Výrobci automobilů respektive pneumatik by se měli konečně vzpamatovat a začít vyrábět superzimní pneumatiky, které by se montovaly na mnohem menší disky a pneumatika by tak mohla být mnohem širší s maximálně vysokým a hrubým vzorkem pro jízdu v rozbředlém sněhu nebo po ledovém povrchu. Podle zákonů fungování klimatu nás zcela paradoxně s oteplením čeká příchod nové doby ledové a tak je třeba reagovat neprodleně. Možná by se vám hodil v automobilu i sypač písku pod náhonová kola, který by umožnil rozjezd na extrémně hladké silnici.
Provozovatelé nákladní kamionové dopravy se budou muset smířit s tím, že postupně skončí a v zimě zcela nepoužitelné kamiony budou nahrazeny železniční dopravou, která dokáže zimním kalamitám vzdorovat mnohem lépe. Ti investoři, kteří svoje velkosklady orientovali v okolí dálnic bohužel zkrachují a stará sláva železničních vleček bude obnovena. Stejně tak zkrachují ti výrobci, kteří postavili svoje nové továrny v nechvalně známých průmyslových zónách, které vesměs napojení na železniční síť zcela postrádají. Údržba silnic a dálnic v zimě se stává nesmyslně drahou a prakticky se nedá zvládnout. Čím více se buduje dálnic, tím více je potřeba peněz a prostředků na jejich udržení v provozuschopném stavu. Udržet provoz na železničních tratích v zimě je mnohem snadnější. Slyšeli jste snad někdy o tom, že by nákladní či osobní vlak nemohl vyjet někde do kopce pro náledí?
[Trvalá adresa článku]