CDmusic.cz - Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices. Visa, Eurocard/MasterCard (SSL / 3-D Secure)

AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

17.3.2005 - Investice do informačních technologií se málo využívají.

Do moderních informačních technologií dnes investuje prakticky každá firma, ale často vše končí právě jen nákupem mobilů, počítačů, počítačových sítí a aplikačního SW. Přitom jen méně než polovina českých podniků je schopna reálně využít investice do informačních technologií ke zlepšení svého postavení na trhu nebo k získání konkurenční výhody. Společnosti mají často poměrně vysoká očekávání ohledně přínosů vyplývajících z nasazením nových informačních technologií a systémů ale témto očekáváním však většinou chybí konkrétní vyjádření a měřitelné ukazatele jejich naplnění. V praxi je pak velmi obtížné vyhodnotit takové investice a zjistit, zda společnostem skutečně pomohly v jejich podnikání.
Studie společnosti LogicaCMG ukázala, mimo jiné, že:

Často pak dochází k tomu, že ve firmě není nikdo, kdo by skutečně podrobně znal možnosti nakoupených technologií a zejména aplikačních programových systémů. Ty vynikají bezbřehou složitostí, obsahují spousty funkcí, o kterých nemá nikdo ani tušení a nikdy je proto firma nevyužije. Je to podobné jako funkcemi nabitý mobil, který většina uživatelů používá jen jako telefonní seznam a pro prosté volání. Jen mizivé procento uživatelů dokáže svůj mobil používat ve spojení s počítačem, pro přístup na internet nebo jako prostředek pro příjem či odesílání mailů.
Klasickým případem zbytnělého a nevyužívaného SW je všem známý a všude nainstalovaný drahý Office, z něhož naprostá většina uživatelů využívá odhadem nejvýše deset procent funkcí. Souvisí to i s neschopnosti řady uživatelů zvládnout takové úkoly, které kladou poněkud zvýšené požadavky na inteligenci. Podle jiného průzkumu pouze dvacet sedm procent ekonomicky aktivní populace (lidé starší patnácti let s vyloučením důchodců, studentů a učňů) a jen dvacet dva procent všech lidí starších patnácti let prohlásilo, že by také uměli vytvořit ty jim předložené dokumenty, které by nebyly formátovány jen mezerníkem, ale alespoň tabulátorem, v lepším případě vloženou tabulkou – a odeslat je v příloze elektronické pošty. Už při příjmu mailů od zákazníků či dodavatelů bývají potíže s neobvyklými formáty dat, které pocházejí z jinde obvyklých programů, které ale daný uživatel v životě nespatřil a nikdy je nebude ve svém počítači mít. Souvisí to s obecně rozšířenou mylnou představou, že to, co mám ve svém počítači a co běžně používám, musí přece mít i můj obchodní partner na druhém konci světa. Opak bývá pravdou, některé firmy, zejména ty velké a globálně fungující mají často balíky SW vyvinuté speciálně pro jejich vnitřní potřebu, které nikdo mimo takovou firmu nemá.
Nenáviděný Microsoft se sice svým Office zasloužil o jistou standardizaci formátů vyměňovaných dat, ale v oblasti SW pro účetnictví nebo pro řízení žádné takové standardy neexistují. Vyhlídky na zlepšení této situace nejsou prakticky žádné, doufat v nějaký pokrok s příchodem mladé generace nemá smysl. Vždyť již dnes existuje značný počet firem s věkovým průměrem zaměstnanců pod třicet let a přesto mezi nimi žádné velké nadšení pro nové technologie neexistuje. Aniž bych se chtěl dotknout nějak něžného pohlaví, podle mých osobních zkušeností se od žen nedá očekávat nějak významný pokrok ve zvládání počítačů a programů. Tyto programy mají totiž jednu zásadní vadu: vytvořili je muži podle své mužské logiky, se svojí mužskou schopností prostorové orientace ve virtuálním prostoru. Ženy samy se na vytváření SW vždy podílely v menší míře. Mají totiž jiné zájmy, než dřepět před obrazovkou a spřádat "geniální" programy. Začíná být skoro jisté, že tyto často opovrhované ženské zájmy mají větší hodnotu pro život, než ty naše mužské.
Použitý pramen : www.systemonline.cz

[Trvalá adresa článku]


AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

[CNW:Counter]

NAVRCHOLU.cz


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.