30.6.2005 - Zákon o registračních pokladnách platí od zítřka.
Pravdou je, že živnostníci, kteří provozují maloobchod nebo hostinskou činnost, ještě nemusí mít od 1.7.2005 žádnou registrační pokladnu. Pokud se ale nepodaří ODS tento zákon po volbách v příštím roce zrušit, budou si ji muset pořídit nejpozději do 31.prosince 2006. Přesto ale někteří z nich budou muset od zítřka něco udělat pro to aby vyhověli liteře zákona. protože od samého počátku existují různé právní názory na uplatňování tohoto zákona, vydalo Ministerstvo financí následující informaci:
Od účinnosti ZRP, tj. od 1.7.2005, vzniká živnostníkům, kteří podnikají v maloobchodě a provozují hostinskou činnost za podmínky, že již používají jakoukoliv elektronickou pokladnu, umístit v pokladním místě zákonem stanovený text (§3 odst. 3 ZRP) - informace o tom, že již používá jakousi formu pokladny. Jedná se v zásadě o přechodné ustanovení, jehož cílem je postupné zavedení a zvyk podnikatelů i zákazníků na povinnosti, které budou nejpozději od 1.1.2007 všemi povinnými subjekty plněny (celý text zde).
Text §3 odst.3 zákona o registračních pokladnách praví, že:
(3) V pokladním místě musí být viditelně
a) oznámeno jméno, příjmení, obchodní firma nebo jiný název povinného subjektu, s uvedením adresy jeho bydliště nebo sídla, jeho daňové identifikační číslo a daňový kód pokladny a
b) umístěno upozornění tohoto znění v minimálním formátu A 5:
"Zákon o registračních pokladnách ukládá prodávajícímu povinnost předat o provedené platbě pokladní blok vystavený pokladnou tohoto pokladního místa nebo očíslovaný paragon, popřípadě pokladní blok vystavený záložní pokladnou, v případě její poruchy."
Přesto, že zatím není nutné, aby se živnostníci registračními pokladnami vybavovali, zrušení tohoto zákona je dosti nejisté. ODS by musela volby vyhrát buď získáním nadpoloviční většiny mandátů ve sněmovně - což je nepravděpodobné - nebo by se jí muselo tuto převahu získat za pomoci KDU-ČSL, což je nejisté. Poslanci KSČM a ČSSD budou nepochybně hlasovat proti zrušení zákona, oholit ty nejmenší živnostníky je odvěký cíl všech komunistů a jejich nohsledů.
Živnostníci se tak dostávají do nelehké situace, kdyby se jim po nezdařeném pokusu o zrušení zákona nemuselo v daném termínu do konce roku 2006 podařit pokladny nakoupit a uvést do provozu. Zákon totiž nařizuje tak šílený postup pro zavedení registrační pokladny, že se to v žádném případě nedá zvládnout ve lhůtě řekněme několika málo dnů. A také se může stát, že pokladen bude málo nebo dokonce nebudou k sehnání. Ten postup zavedení pokladny je opravdu výsledkem práce zvrhlých úředníků pracujících v intencích zákonů pana Parkinsona. Je třeba:
- zakoupit pokladnu odpovídající zákonu od státem certifikovaného prodejce nebo doplnit stávající pokladnu o fiskální paměť a upravit ji tak, aby splňovala náležitosti zákona. U PC pokladen je nutné dokoupit fiskální tiskárnu a doplnit či vyměnit pokladní software tak, aby spolu s tiskárnou odpovídal požadavkům kladeným na certifikované pokladny.
- uzavřít s autorizovaným servisním střediskem smlouvu o servisu pro všechny instalované pokladny
- zaregistrovat pokladny u finančního úřadu získat od něj daňové kódy pro všechny užívané pokladny. Předložit musí servisní knihu, s údaji o povinném subjektu, registrační pokladně, servisním středisku, se kterým je smluvně zajištěn servis pokladny a označí pokladní místo, pokud se nejedná o přenosnou nebo záložní pokladnu. Musí také přiložit doklad o nabytí pokladny, včetně uvedení výrobce, výrobního čísla, a údajů o certifikaci typu pokladny a prohlášení o shodě pokladny s typem pokladny, který byl certifikován nebo potvrzení servisního střediska o dodatečné úpravě pokladny certifikovaným postupem.
- finanční úřad ověří bezodkladně splnění podmínek
- živnostník poté musí zajistit, aby servisní středisko uvedlo pokladnu do provozu spolu s vložením do fiskální i provozní paměti pokladny příslušných identifikačních údajů. Pokladnu lze uvést do provozu po označení daňovým kódem pokladny, přiložení technické uzávěry a v případech, že je tak stanoveno v rozhodnutí o udělení certifikace, též po přiložení úřední uzávěry. Provedené úkony se zaznamenají do servisní knihy.
Podle mého skromného odhadu může taková akce pro jednu jedinou pokladnu trvat až několik týdnů či dokonce měsíců, zejména když to všichni nechají na poslední chvíli v naději, že na tento šílený zákon budou moci zapomenout. A to hlavní: každý živnostník si bude muset připravit nemalou částku. Registrační pokladny stojí průměrně 15 tisíc, fiskální tiskárny jsou prakticky stejně drahé. V porovnání s cenami personálních počítačů je jasně patrné, že se jedná o výrobky zločiným způsobem předražené, protože jejich užitná hodnota je mnohem nižší. Zejména částka za fiskální tiskárnu je neuvěřitelná. Na trhu je prakticky jen jedna: termální fiskální tiskárna Epson TM-T260F za cca 18 000,-Kč !!! Přitom pro živnostníka, který dnes jako pokladnu používá PC, je to jediná cesta, jak si zachovat současný systém zpracování dat včetně skladu a účetnictví. A to musí zaplatit ještě upgrade SW nebo koupit nový program. Pak ale musí změnit i současný způsob zpracování všech dat.
Jak jsem již v minulosti napsal, celá akce kolem registračních pokladen má sloužit jedinému: zvýšit zisky prodejců tohoto předraženého HW. Stát na tom také vydělá, do státní kasy spadne příslušná částka z vybrané DPH.
Další zajímavé informace najdete zde.
[Trvalá adresa článku]