CDmusic.cz - Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices. Visa, Eurocard/MasterCard (SSL / 3-D Secure)

AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

16.8.2005 - Co takhle zrušit jízdné i v Praze?

V malém českém městě Třeboň funguje hromadná doprava bezplatně. Bezplatnou dopravu si vychvalují jak představitelé města, tak jeho obyvatelé, kteří ji používají. Podle nich stoupl počet přepravených osob, snížilo se množství automobilů v ulicích a přitom nedošlo k žádné významné ekonomické škodě vlivem zrušení jízdného.
Vládcové Prahy jsou ovšem jiného názoru: zdražili jízdné natolik, že se naopak počítá se zvýšeným používáním soukromých aut pro jízdu do zaměstnání, se zhoršením ovzduší a stoupajícím počtem zraněných a mrtvých na přechodech pro chodce. Mozky pražských radních jsou buď zcela neschopné racionální úvahy na téma "městská doprava zdarma", nebo se snaží dokázat něco, co se nikde na světě nepodařilo: učinit z veřejné dopravy výnosný byznys.
Zkusme si představit, k jakým "škodám" by došlo zrušením jízdného. Především by se o něco zvýšil počet nezaměstnaných. O práci by přišli nejen revizoři, ale i řada zaměstnanců na prodejních přepážkách, účetní a další zaměstnanci, prostě všichni ti, které dnes vybírání jízdného zajišťují. Ušetřily by se ale náklady na jejich mzdy, kanceláře atp. Nemalých úspor by bylo dosaženo zrušením tisku jízdenek a kuponů včetně administrativy spojené s vymáháním pokut od černých pasažérů. Zrušeny by byly i drahé prodejní automaty a zmizely by i strojky na označování jízdenek v tramvajích, autobusech i v metru. Obrovský pozitivní význam by zrušení jízdného mělo pro turistický ruch. Turisté by takovou "pozornost" rádi přivítali a ušetřené peníze by jistě utratili v restauracích a obchodech. Heslo "Praha - město, kde se všude dopravíte zadarmo!" by se mohlo stát hlavním sloganem propagace Prahy v zahraničí.
Nemám sice k dispozici žádné ekonomické podklady, podle kterých by se dalo propočítat, zda by na zrušení jízdného Praha vydělala nebo prodělala. Tržby z jízdného se pohybují kolem tří miliard ročně a je otázkou, jaké jsou skutečné celkové náklady na jeho vybírání. Ročně se přepraví městskou dopravou 1,160 miliard cestujících. To vypadá, že na jednu cestu jednoho cestujícího je tržba pouhé 2,50 koruny (?!). Zkuste si to spočítat sami podle podkladů zde.
Jestliže se ale k zrušení jízdného rozhodli radní malé Třeboně, kteří vládnou zcela nepatrným městským rozpočtem, vypadá opačná snaha pražských radních velmi podezřele. V rozpočtu Prahy jistě nehrají náklady na veřejnou dopravu takovou položku, jako v malé Třeboni. Nechystají se snad radní v čele s panem primátorem pražskou dopravu zprivatizovat a připravují ji proto do stavu vhodného pro předem vybraného kupce?

[Trvalá adresa článku]


AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

[CNW:Counter]

NAVRCHOLU.cz


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.