CDmusic.cz - Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices. Visa, Eurocard/MasterCard (SSL / 3-D Secure)

AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

24.8.2005 - Vyplatí se vaší malé firmě internetové stránky?

Nedávno mě můj přítel ze školních škamen položil tuto otázku a já po krátkém zamyšlení odpověděl, že v každém případě ano. Dnes se ani jednotlivě pracující živnostník neobejde bez připojení na internet, bez mailu a rozšiřuje se rovněž internetové bankovnictví, které klienta banky osvobozuje od věčného navštěvování banky. V každém případě je ale vhodné mít i svoje byť prajednoduché internetové stránky, na které je možné snadno umístit základní informace o druhu nabízeného zboží či služeb, údaje o firmě jako je IČO, DIČ, adresa, telefony atp. I když se nemůžete spolehnout na to, že vám stránky na internetu přivedou automaticky nové zákazníky, každý z nich rád přivítá možnost se dozvědět v klidu své pracovny řadu informací. Zejména jsou ceněné údaje o cenách a sortimentu nabízených služeb či zboží. V každém případě pomohou vašemu podnikání odkazy na dříve realizované zakázky, na vaše zákazníky - pochopitelně s jejich nejlépe písemným souhlasem, kteří mohou poskytnout reference o tom, jak s vámi byli spokojeni.
Malý podnikatel ale může mít obavy, zda se mu do internetových stránek vložené peníze skutečně vrátí a zda to nebude příliš vysoká cena za něco s nejistým výsledkem. Především není nutné ze začátku kupovat vlastní doménu ani prostor na disku poskytovatele. Stačí využít služeb některých poskytovatelů nabízejících volné hostování vašich stránek jen za cenu zobrazování reklamních informací většinou jen na jedné úvodní stránce. Takže zaplatíte pouze autorovi za vytvoření stránek a pokud se s ním dobře dohodnete, nemusíte mít v budoucnu ani žádné náklady spojené s aktualizací dat jako jsou ceníky, reference a informace o firmě. To se dá vyřešit tak jednoduchým způsobem, že si to můžete dělat naprosto sami bez jakýchkoliv znalostí programovacího jazyka. Jako příklad mohu uvést třeba stránky www.gregoriana.cz nebo www.valesova.com, kde jsem se účastnil radou, jak je řešit, aby si majitel stránek mohl aktualizace dělat sám.
Ale i malá firma může svůj obrat zásadně zvýšit tím, že svoje zboží začne nabízet na internetu. Je to různé podle druhu výrobků. Například se s velkým úspěchem i u domácích zákazníků setkává prodej elektroniky, součástek všeho druhu a také tzv. bílého zboží (lednice, pračky, myčky), kde dodavatel nemusí mít ani vlastní sklady a distribuje zboží po objednání přímo z velkoobchodu k zákazníkovi. Tím ušetří na nákladech a může nabídnout nižší cenu za stejný výrobek oproti maloobchodnímu prodeji "z krámu". Platba pak může proběhnout i v hotovosti včetně vyzkoušení výrobku na místě užití a předání záručního listu. Odvoz starého spotřebiče je většinou nabízen jako doplňková služba. Spousta zákazníků si dnes vytipuje na internetu dodavatele s výhodnou cenou, zajde se někam do prodejny podívat na spotřebič a poté jej objedná v internetovém obchodě.
Samostatnou kategorií je prodej menších výrobků jako jsou CD, DVD, knihy. Tady je možné se obracet i na zahraniční klientelu a zboží zasílat poštou nebo některou z mezinárodních přepravních služeb, které operují na našem území. Ani pro zřízení elektronického obchodu na internetu si nepotřebujete vytvářet nějaké vlastní programy na zakázku. Existuje řada hotových univerzálních systémů, které jsou nabízeny k užívání za rozumný měsíční paušál. Stačí jen dodat kusovník vašich výrobků, spojení na banku a vaši zákazníci mohou začít nakupovat. Veškeré platby pak probíhají většinou přes platební karty, u těch nejlepších systémů dokonce tak, že vaše firma se k číslům karet ani nedostane, protože vše probíhá chráněným kanálem přímo mezi vašim zákazníkem a bankou. K vám dorazí jen objednávka, kterou potvrdíte a jakmile dostanete od systému potvrzení o uskutečněné platbě, můžete zboží bez rizika expedovat. Je to mnohem lepší způsob, než použití platby na dobírku, která se často používá jako alternativní způsob platby pro domácí zákazníky.
Takže se neobávejte začít. Za vaše první stránky zaplatíte maximálně něco kolem jednoho až dvou tisíc a po nějaké době se můžete rozhodnout, zda vám to v každodenní práci pomáhá. Ty peníze můžete totiž ušetřit na zbytečném a drahém tisku barevných propagačních letáků a katalogů, které stárnou mnohem rychleji, než je stačíte znovu nechat tisknout. A není nic horšího, když zákazníkovi nabízíte informace o vás v pochybné "domácí" kvalitě vyrobené na kopírce. Větší dojem uděláte, když si pořídíte kvalitní vizitky s www adresou vašich stránek.
A ještě jedna poznámka na závěr: až budete vašemu zákazníkovi posílat mailem nějaké další materiály, zkontrolujte si před odesláním, jak velké vaše soubory jsou. Nedoporučuji posílat soubory větší než pár stovek kilobajtů, protože tím můžete způsobit vašemu partnerovi značné potíže. Každý ještě není připojen na internet s takovou rychlostí, jakou máte právě vy. Není nic horšího, než když od vás dostane blahopřání k narozeninám v délce jednoho megabajtu jen proto, že jste použili Microsoft Word a vrazili tam ke třem řádkám textu nějaký připitomělý obrázek. Ten chudák na druhé straně připojený přes telefon vás dozajista prokleje, když zjistí, co po si po půlhodině stahování nacpal do svého počítače za pitomost. Tady platí, že méně je více. Stejné pravidlo platí i pro vaše stránky, které by měl dělat někdo, kdo se vyzná v tom, jak zmenšit velikost především obrázkových souborů. A když už tam budete mít ke stažení nějaký soubor třeba v Excelu, je vhodné u něj v závorce poznamenat, jak je dlouhý.
Takže vám přeji mnoho zdaru v přípravě vašich stránek a když budete potřebovat poradit, klidně napište. Pomohu vám překonat ten oslí můstek, přes který se dostanete na hlavní informační celosvětovou magistrálu tak snadno, jako je nastoupit do tramvaje.

[Trvalá adresa článku]


AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

[CNW:Counter]

NAVRCHOLU.cz


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.