21.9.2005 - Prohlížeč Opera je také zdarma a bez reklamy!
Na domovské adrese Opery si nyní můžete stáhnout verzi Opery bez reklamních banerů, která se dosud prodávala za 39 dolarů. Opera se tak staví vedle Firefoxu, který je dnes na druhém místě používaných prohlížečů za Microsoft Internet Explorerem. Opera se na rozdíl od Firefoxu vyvíjí v profesionální firmě a tak tu nějaký zisk je potřeba. Původní zisky z prodeje verze bez reklam budou nahrazeny integrovaným vyhledávacím oknem Googlu a dalších vyhledávacích firem. Tvůrci Opery tak budou mít jistý podíl z placených reklam, které se při vyhledávání pomocí Google na jeho stránkách zobrazují. Opera se tak dostává do rovnocené pozice vedle Firefoxu a má tak šanci jej předehnat a stát se druhým nejpoužívanějším prohlížečem. Na získání prvního místa nemá žádný z konkurenčních prohlížečů šanci, pokud bude nejrozšířenějším operačním systémem produkt firmy Microsoft. Alternativní prohlížeče používané "nepřáteli" Microsoftu budou tak i nadále komplikovat život autorům internetových stránek, pokud se budou snažit, aby se jejich zobrazení v Opeře nebo Firefoxu příliš nelišilo od zobrazení v Internet Exploreru. Dříve poměrně rozšířený Netscape je dnes již zcela mimo hru a podle mého názoru není třeba na něj brát ohled.
Řada tvůrců stránek se dala na scestí, když v nastalém zmatku začali preferovat flash technologii v naději, že tím vyřeší problémy rozdílného zobrazování svého "díla" v různých prohlížečích. Když jim došlo, že se informace obsažené v textu uzavřeném ve flash souboru nedostávají do vyhledávačů a že ještě stále existují uživatelé, kteří mají pomalé telefonní připojení stahující velice pomalu rozsáhlé flash soubory, skončili u vytváření flashové a duplicitní HTML verze. Což nepochybně zvýšilo prvotní náklady a zkomplikovalo aktualizaci. Ještě větší vynálezci dospěli do paradoxního řešení: převedli stránky do obrázků ve formátu JPG! Naštěstí těchto "obrázkových" šílenců je malý počet, i když jsou mezi nimi dokonce i tací, kteří touto formou nabízejí své výrobky!
Přesto musí každý tvůrce stránek řešit tento problém nekompatibility prohlížečů navíc komplikovaný požadavky zadavatelů, kteří se domnívají, že nejlepší reklama je šílený barevný kolotoč plný videa a animací útočící na všechny smysly návštěvníka s cílem jej zbavit zdravého rozumu, protože jedině tak podlehne a zbaví se všech svých peněz, aniž věděl proč. Čím větší je na vytvářené stránce podíl multimediálních prvků, tím nesnadnější až nemožné je dosažení shody v ovládání a zobrazení v různých prohlížečích. Autoři většinou také ignorují fakt, že si návštěvník často potřebuje obsah stránky vytisknout. Výsledky jsou pak často tristní a nepoužitelné. Stále tedy platí starodávné, že méně je více.
[Trvalá adresa článku]