CDmusic.cz - Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices. Visa, Eurocard/MasterCard (SSL / 3-D Secure)

AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

29.11.2005 - Reklama jako prostředek korupce?

Bývalá poradkyně ministra zdravotnictví MuDr. Eva Klimovičová jednala na videozáznamu, který údajně vypovídá o jejím možném korupčním jednání, se zástupcem farmaceutické firmy Pfizer. Dlouholetá spolupracovnice Davida Ratha prozradila jméno firmy České televizi. Případem se již podle ČT zabývá protikorupční policie.
Je to veselá historka. Můžeme se jen domnívat, že si videozáznam pořídil právě ten pracovník firmy Pfizer, který s Klimovičovou jednal a to proto, aby měl v ruce materiál, jímž by mohl Klimovičovou i Ratha přinutit ke splnění slibu o zvýhodnění firmy Pfizer při zařazení jejich výrobků do seznamu léků placených zdravotními pojišťovnami. Samozřejmě až tehdy, kdy by firma Pfizer "investovala" v záznamu zmíněné 3-4 miliony korun na reklamu v časopisu Tempus Medicorum lékařské komory. Rath byl v době schůzky konané přibližně před rokem členem komise, která seznam léků vydává. Klimovičová již dříve veškerá obvinění odmítla a podle ČT uvedla, že firma Pfizer žádnou výhodu nezískala. Televizi také řekla, že už o případu neoficiálně jednala se zástupci společnosti. Firma Pfizer ČT sdělila, že v současné době nemá dostatek informací, aby ke kauze mohla zaujmout stanovisko.
Smlouvu o vydávání časopisu Tempus Medicorum s MuDr. Klimovičovou uzavřel Rath v roce 1999 a vysloužil si za to kritiku části lékařů. Podle někdejšího člena revizní komise komory Ivana Suchardy komise kritizovala fakt, že ČLK měla dříve nárok na určitý díl zisku, ale neměla přístup k účetnictví. V poslední době pak údajně veškerý zisk plynul do kapsy Klimovičové.
Je to roztomilá aféra, která nepochybně uvádí nové koště na postu ministra zdravotnictví do nepříjemného světla. Každého jistě napadne, zda se snad pan Rath nedělil s paní Klimovičovou o výtěžek z vydávání časopisu. Je ale jisté, že časopis sloužil a ještě stále slouží jako hlásná trouba Rathových myšlenek a přispívá k vytváření jeho osobního kultu v rámci lékařské komory. Z jakého důvodu došlo k anonymnímu předání videozáznamu do ČT můžeme jen spekulovat. V každém případě se dnes asi soudruh Paroubek drbe na hlavě, zda bude i nadále prosazovat Ratha na pražskou kandidátku ČSSD pro příští volby. Mnohem větší škodu to způsobí firmě Pfizer, které, pokud záznam pořídil její člověk, byla nahrávka nejspíše ukradena. Jedno je jisté: farmaceutické firmy nejen lobují u českých politiků a státních úředníků za protlačení svých léků do zmíněného seznamu léků, nepochybně se snaží s různým úspěchem je i podplácet. Podplácejí či chcete-li "sponzorují" i lékaře, kteří často svým pacientům doporučují a někdy i prodávají léky těch firem, které k nim byly "vstřícné".
Ústředním motivem etického kodexu Mezinárodní asociaci farmaceutických společností (MAFS) je závazek, že výrobce nesmí narušit nezávislost rozhodování lékaře při předepisování. Pokud si uvědomíme, že stavovský kodex České lékařské komory požaduje, aby se lékař při doporučování léků, léčebných prostředků a zdravotních pomůcek řídil výhradně svým svědomím a prospěchem pacienta a nikoliv komerčními zájmy, je zřejmé, že oba kodexy jsou dvěma stranami téže mince, se praví v článku Jaká jsou pravidla chování firem?, který stojí za to si přečíst. Zda se tak firmy podle tohoto kodexu chovají, o tom by nám mohli vyprávět jen lékaři, ale ti budou raději raději mlčet...

[Trvalá adresa článku]


AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

[CNW:Counter]

NAVRCHOLU.cz


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.