AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

Proč se tak roztahují po silnicích kamiony?

Na to je celkem jednoduchá odpověď: protože je to praktické. Zboží se naloží v místě vzniku nebo ve velkoskladu a doveze se zase až do velkoskladu nebo přímo do místa spotřeby. Obří supermarkety vznikají právě proto, aby mohly dostávat zboží v obrovském množství přímo z výroby nebo z velkoskladu za levné ceny. Dvanácti a více tunový kamion nemůže zajet do ulic města a vykládat tam zboží. Kromě toho zde hraje roli i fakt, že vlastně neexistují velké dopravní společnosti vlastnící stovky a tisíce kamionů. Převaha dopravy je zajišťována soukromníky mající na leasing jeden kamion, kteří se nechávají najímat za dost nedůstojných podmínek. Nikdo se nemusí starat o jejich vytěžování, o to se musí starat na své riziko sami. V silniční dopravě pracuje u nás více než 400.000 řidičů! Po železnici se něco takového nedá realizovat tak jednoduše a ekonomicky výhodně. Faktem ale je, že pokud by existovalo železniční spojení mezi výrobci a supermarkety, dalo by to využívat i dnes. Jenže velkosklady a supermarkety vyrostly kolem dálnic, kde široko daleko žádná železnice není. Železniční kontejnery u nás nejvíce využívají asi jen čínští dovozci falšovaného textilu a bot.
Při výstavbě metra se ve městech ani náhodou nepočítalo, že by se metrem mohly zásobovat obchody a další výrobny či provozovny. Přitom má metro naprosto volnou kapacitu od 24:00 do 05:00 hodin. Poslední nákladní tramvaj však po Praze jezdila někdy v padesátých letech a to je využíval pražský dopravní podnik při opravách a rekonstrukcích tratí. I kdyby se někdo chtěl pokusit využít k nákladní dopravě metro, zjistil by, že tam nejsou žádné dostatečně kapacitní nákladní výtahy. A nahoře by se zboží stejně zase muselo přeložit na auta. Takže ani toto řešení není praktické. Prostě naše země a především města se vyvíjejí z hlediska dopravního zcela náhodně, nikdo to neřídí, nedá se to koordinovat. Mravenci budující svá mraveniště a dálkové cesty jsou proti nám lidem géniové. Jsme zmatení a neschopní.
A pan Bursík, navrhující jménem své údajně ekologické strany zákaz provozu kamionů o víkendech, není nic jiného než populista, který by tímto opatřením vytáhnul ze státního rozpočtu další miliardy na kamionová parkoviště a v pondělí by nastal takový dopravní kolaps, že bychom se z něj nemuseli vzpamatovat ani do pátku. Jisté omezení má smysl snad v pátek a v neděli odpoledne s ohledem na rekreační osobní dopravu z měst a zpátky. Hlavní potíž je v tom, že se zpozdilo zavedení automatizovaného vybírání mýtného pro kamiony a protože je pro ně u nás výrazně levněji, jezdí přes Česko místo toho, aby si to namířili třeba i kratší cestou přes Rakousko a Německo. Doufejme, že je z této praxe mýtné vyléčí, pokud budou naše ceny nejméně tak vysoké, jako jinde. Snad si to můžeme určit bez souhlasu Bruselu. Snad.
Drastické omezení kamionové dopravy se dočkáme až po konci naftové civilizace, kdy se železnice napájená elektřinou z atomových reaktorů stane jedinou levnou možností, jak realizovat to chaotické převážení často stejného zboží z jednoho konce planety na druhý. Když si dáte ke svačince třeba jogurt, pak je nanejvýš pravděpodobné, že krmivo pro krávu bylo dovezeno z Polska, mléko cestovalo ke zpracování do Německa a pak teprve v lepším případě zpátky do supermarketu. V horším případě do velkoskladu a z něj nějakou starou avií do vaší sámošky. Prostě jogurt cestovatel. Divíte se ještě, že je tak drahý?

16.3.2006 [Trvalá adresa článku]


AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

[CNW:Counter]

NAVRCHOLU.cz


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.