CDmusic.cz - CD, DVD, Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices. Visa, Eurocard/MasterCard (SSL / 3-D Secure)
CDmusic.cz - CD, DVD, Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices (products catalogue).

AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

Objeví naši vědci nový úžasný zdroj energie? Asi ne.

Vědci z Ústavu fyziky plazmatu Akademie věd získali dotaci z evropských fondů ve výši 1,8 milionu eur (chabých 51 milionů korun). Pomůže jim to prý při reinstalaci britského tokamaku Compass D, který nahradí stávající tokamak (TOroidnaja KAmera a MAgnetnyje Katuški) CASTOR pocházející z padesátých let minulého století, který získali před mnoha lety rovněž jako použitý od tehdejších našich sovětských "přátel". Tokamak Compass D, jehož hodnota je asi půl miliardy korun, bude údajně základnou pro hledání nových zdrojů energie na základě jaderné fúze. Tokamak nepracuje s radioaktivním materiálem, v jeho sekundárním vinutí je magnetickým polem držen velmi horký ionizovaný plyn - plazma. Jeho instalace a uvedení do provozu přijde na 150 milionů korun. To zaplatí čeští daňoví poplatníci. Dotace by měla českým vědcům pomoci doplnit tokamak o nová diagnostická zařízení a zlepšit některé jeho stávající parametry. Bezúplatné převzetí britského tokamaku Compass D odsouhlasila vláda loni začátkem listopadu. Není nad to, když se naši vědci vrtají v problematice, na kterou nejen že nemají, ale hlavně na to nemají dost peněz. Tu dotaci z EU nejspíše získali proto, aby se Britové tohoto tokamaku mohli definitivně zbavit poté, co zastaral a aby britské firmy nám mohly dodat další zbytečná zařízení za peníze britských daňových poplatníků. Tomu se říká podpora vědy v rámci EU.
Objeví tedy naši vědci vbrzku nový úžasný zdroj energie? Když se to na tokamaku Compass D nepodařilo Britům, nepodaří se to ani našim vědcům. Je zřejmé, že se od počátku nukleární éry na nic zásadního nepřišlo a tak nic lepšího, než parní kotel na jaderné palivo, neumíme vyrobit. Zatímco elektronika nebo genetika kráčela celou tu dobu kupředu, v energetice se k žádnému výraznému pokroku nedospělo. Stejná stagnace panuje i v kosmickém cestování, kde nic než zapálený oheň u zadku vynalezený Hitlerovými raketovými odborníky současní kosmonauti nemají. Podobně bídně to vypadá v automobilovém průmyslu, kde stále v nejmodernějších modelech bublají prastaré spalovací motory s nepatrnou účiností. Jejich hlavním produktem je nevyužitelné teplo. Jediné, co můžeme vnímat jako pohyb směrem vzhůru, je trvalé zvyšování cen všech paliv a energií a zprávy o hrozícím konci těžby fosilních zdrojů. Kde jsou ty staré zlaté časy před více než sto lety, kdy docházelo k zásadním technickým objevům jako na běžícím pásu? Dostalo se snad lidstvo na hranici svých intelektuálních možností?

3.8.2006 [Trvalá adresa článku.]