CDmusic.cz - CD, DVD, Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices. Visa, Eurocard/MasterCard (SSL / 3-D Secure)
CDmusic.cz - CD, DVD, Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices (products catalogue).

AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

Víte, kolik vydá vaše rodina ročně jen za reklamu a na charitu?

Myslíte si, že vy ani korunu? Hrubé výdaje firem na reklamu počítané bez slev, bonusů a vzájemných obchodů letos v pololetí dosáhly v Česku 24 miliard korun, celkem za rok můžeme odhadnout, že to tedy bude nejméně 48 miliard. Je to zhruba o 13,8 procenta více než ve stejném období loni podle údajů mediální agentury ARBOmedia. Tempo růstu je vyšší než ve srovnání let 2005 a 2004, kdy výdaje firem vzrostly o 10,7 procenta, ale nižší než o rok dříve. Tehdy nárůst činil 15,5 procenta. Největší část výdajů na reklamu směřovala tradičně do televizí. Firmy na svou televizní prezentaci daly podle ceníkových cen za první pololetí 11,8 miliardy korun, tedy o 14,9 procenta více než ve stejném období loni. Více viz iHNED.cz.
Náklady na reklamu firmy zahrnují do ceny výrobků, zejména když jim záleží na zisku a vyplácení dividend. V každém případě si tyto náklady odepisují ze základu daně, což snižuje výběr daní plynoucích do státního rozpočtu. Na jednoho obyvatele včetně kojenců to dělá 4 800 korun ročně, průměrná čtyřčlená rodina tedy zaplatí neuvěřitelných 19 200 korun ročně za to, že je přesvědčována o nutnosti koupit určité výrobky. Spolu s výdaji státního rozpočtu na charitu je to 20 560 korun. K tomu si připočtěte koncesionářské poplatky za TV a rozhlas 1740 korun a máte 22 300 korun. Pokud se nechcete účastnit v tomto "obchodu", snižte si alespoň o něco vaše rodinné náklady a nenakupujte výrobky a služby zejména těchto firem: největším televizním inzerentem byla za první pololetí společnost Nestlé s 755,5 milionu korun. Následuje Danone se 626 miliony, Procter & Gamble s 515,1 milionu, čtvrtý je Vodafone se 437,4 milionu a první pětku uzavírá Henkel s 409,3 milionu korun.
A jak je to s tou charitou? Česká republika letos věnuje (ze státního rozpočtu) zhruba 3,34 miliardy korun ročně na charitu. Mezi desítkou nových zemí Evropské unie jsme v této oblasti na špici. (!) Pomoc směřuje do čtyř desítek států. Česko se zaměřuje především na Angolu, Bosnu a Hercegovinu, Jemen, Moldavsko, Mongolsko, Srbsko, Černou Horu, Vietnamu a Zambii, ale také třeba na Irák a Afghánistán. Do skupiny těchto zemí jdou přibližně tři čtvrtiny prostředků, zbývající peníze putují do dalších států. Výdaje na projekty v rozvojových zemích se do roku 2010 mají zvýšit asi na 6,55 miliardy korun.
To je 340 korun ročně na hlavu, průměrná česká čtyřčlená rodina tedy odevzdává teoreticky na charitu v daních 1360 korun ročně. Ve skutečnosti je to mnohem víc, protože řada lidí, zejména důchodci a nezaměstnaní žádné daně neplatí.[Pramen:Člověk v tísni.].

28.8.2006 [Trvalá adresa článku.]


AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

 

[CNW:Counter]

Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.