AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv |
Čtyři lidé zahynuli při nehodě českého autobusu, který havaroval nedaleko dolnorakouského Schremsu v okrese Gmünd. Dalších 40 pasažérů utrpělo zranění, řada z nich vážná. V době nehody byla na silnici mlha. Podle rakouské policie řidič autobusu vypověděl, že se lekl srny, která přebíhala vozovku, a strhl náhle řízení. Autobus se dostal do smyku, narazil do stromu a zřítil se ze čtyřmetrového svahu, kde zůstal ležet na střeše.
Pokud tomu tak skutečně bylo, provedl řidič největší pitomost ve svém životě. Střet autobusu se srnou by neznamenal žádné ohrožení. Stál by život pouze tu srnu. U osobního auta by to bylo horší, ale pokud by se řidič nesnažil náhlým manévrem srně vyhnout, dopadlo by to nejspíše dobře. Je bohužel zcela běžné, že se na silnicích po celém světě zabíjejí lidé jen proto, že se obávali srážky s nějakým zvířetem od myši (!), kočky až po jelena a strhli řízení buď do protisměru nebo do stromu či v lepším případě nekontrolovaně vyjeli někam do pole či do příkopu, na jehož konci byl betonový mostek. Je to instiktivní reakce. Jakákoliv náhlá změna směru zejména při vyšších rychlostech většinou vede do pekel. Jediné, co má řidič při hrozícím střetu udělat, je držet směr a brzdit, samozřejmě s ohledem na povrch vozovky. Na náledí nebo na mokrém listí je lepší spíše přidat plyn. Zejména profesionální řidiči by měli být cvičeni a zkoušeni z takové situace například náhlým vhazováním lidské figuriny zpoza stojícího autobusu. Řidič, který by neovládl instinktivní nutkání a pokoušel by se náhlým manévrem změnit směr, by neměl dostat oprávnění řídit autobus do té doby, než by mu správné chování v této krizové situaci vešlo do krve.
Cvičte i vy sebe ve zvládnutí takové situace. V pomalé rychlosti na prázdné silnici si řekněte KOČKA! a zkuste jet dál a zastavte klidně a bez šíleného brzdění. Skuteční profesionálové při jízdě po silnici neustále vyhlížejí místo, kam by to uhnuli, kdyby se proti nim vyřítil nějaký šílenec v protisměru nebo když by se snažili vyhnout srážce s jelenem či divočákem, která může být dost zlá. Tehdy je naopak třeba náhle odbočit někam, kde ale není ani strom ani jiný automobil. Může posloužit i příkop (bez betonového mostku!), nejlepší je pokračovat někam do pole či zahrádky, i oplocené. Dřevěný nebo drátěný plot vás zbrzdí. Pozor ale na stromy v té zahrádce. Lepší je například rybník nebo řeka. Když ale skončíte ve vodě, snažte se okamžitě, dříve než se auto začne potápět, otevřít dveře! Rady o tom, že je třeba vyčkat, až se auto uvnitř naplní vodou, jsou naprostým nesmyslem! Byly prováděny velmi sofistikované pokusy, které nezvratně dokázaly, že ani po naplnění vodou nepůjdou dveře otevřít a elektricky ovládaná okénka nepůjdou spustit! Přeji krásný den. Můj moc pěkný nebude, čeká mě po osmi letech provozu mého Fiatu Brava výměna zadních tlumičů a předních brzdových disků včetně destiček a to nebude zadarmo.
19.9.2006 [Trvalá adresa článku.]
AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv |
![]()
|