CDmusic.cz - CD, DVD, Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices. Visa, Eurocard/MasterCard (SSL / 3-D Secure) CDmusic.cz - CD, DVD, Old Czech music, jazz, trad.folk, brass - Czech Labels at Czech prices (products catalogue).

AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

Ruský kohoutek se uzavřel.

Ruská státní firma, která provozuje ropovod, Transněft zastavila včera dodávky ropy prostřednictvím ropovodu Družba, aby zabránila Bělorusku odčerpávat si protizákonně ropu jako náhradu za tranzitní poplatky, které Rusko odmítá platit v úrovni stanovené Běloruskem. Ropovodem Družba zatím do České republiky proudí ropa, která je uložena v zásobnících na Slovensku. Jde sice o zásobu ve výši 52 až 55 tisíc tun, která ale postačuje k pokrytí pouhých čtyř dnů spotřeby surové ropy. Nynější výpadky ropy pro české hospodářství neznamenají podle ministra Římana zatím velký problém, protože zásoby ropy v ČR stačí na 3,5 měsíce, během kterých se podle něj problémy podaří zcela jistě vyřešit politickým jednáním za podpory orgánů EU. Státem vlastněná akciová společnost Mero má nyní ve svých zásobnících zásobu na 102 dny. V souladu s uzavřenou smlouvou o ochraňování ropy se Správou státních hmotných rezerv České republiky skladuje Mero zhruba 890.000 tun ropy.
Začátkem II. pololetí roku 2006 byla zahájena společností Mero realizace stavby Rozšíření Centrálního tankoviště ropy Nelahozeves II., výstavba V. a VI. etapy – nádrž H11 a H12. Realizací těchto nádrží bude skladovací kapacita Centrálního tankoviště ropy rozšířena o dalších 250 000 m3 ropy (cca 200 000 tun). Podle uzavřené smlouvy s podnikem Metrostav a plánovaného harmonogramu prací mají být skladovací nádrže a jejich provozně-technické zázemí dokončeno a uvedeno do provozu nejpozději za 25 měsíců.
Více než polovina dovážené ropy proudí do České republiky právě z Ruska. Druhou cestou je ropovod Ingolstadt (IKL), který umožňuje přepravovat případně i celý objem nafty potřebné pro spotřebu Česka. Je napojen na francouzský ropovod SPSE, který přepravuje arabskou naftu dopravovanou tankery do Středozemního moře.
Ačkoliv se politici snaží uklidnit motoristy a dopravce, aby si nedělali zásoby benzinu a nafty a nezpůsobili tak růst cen, panika se dá očekávat. Závislost hospodářství na naftě je téměř totální vzniklá zejména přesunem nákladní dopravy na silnice, ke kterému došlo v posledních několika letech. Nikdo díky otevřeným hranicím nezabrání obchodníkům s pohonnými hmotami, aby nakoupili naftu či benzin vyrobený za krizové situace ze státních hmotných rezerv a vyvezli je za vyšší cenu kamkoliv za hranice. Růst cen paliv nejen v Česku se dá proto očekávat s naprostou jistotou. Putin předvádí Evropě, jakou má skutečnou moc nad evropským hospodářstvím jeho ruka na naftovém kohoutku. Dá se předpokládat, že situace využijí zastánci výroby elektřiny pomocí atomové energie. Elektrifikované železniční tratě by v případě rozsáhlých kolapsů dovozu nafty z Ruska nebo z arabských zdrojů mohly zajistit alespoň rozhodující nákladní dopravu. Kdo má nebo staví v Česku továrnu bez železniční vlečky, strká hlavu do písku.

9.1.2007 [Trvalá adresa článku.]


AHASWEBOVY NOVINY Home | Textová verze | Galerie | Rady | Vykopávky | Zahrada | Archiv

 

[CNW:Counter]

Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.