Jak utrácet peníze z evropských fondů.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravuje projekt Systém inkluzívního vzdělávání v ČR, který má pomoci řešit problémy dětí se sociálním i zdravotním znevýhodněním. Ministr školství Josef Dobeš (VV), před jehož pojetím integrace nedávno od resortu utekla většina zkušených odborníků na vzdělávání menšin, počítá s 250 miliony korun z unijních fondů. Jen za úvodní část nazvanou "Identifikace krizových míst proinkluzívního nastavení českého školského prostředí" plánuje ministerstvo utratit 45 milionů. (Pramen).

A co vlastně bude výstupem tohoto projektu? Cituji z anotace projektu:
Realizace projektu přinese ověřené postupy a návrhy opatření, které zvýší inkluzivitu školního a školského prostředí:
- návrhy legislativních změn podporujících inkluzívní vzdělávání,
- návrhy změn v metodice poskytování poradenských služeb,
- ověření platnosti změn nastavení systému vzdělávání žáků se speciální vzdělávací potřebou,
- standard speciálně pedagogické intervence ve vzdělávání,
- standard práce asistenta pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním.

Výsledky a výstupy projektu: "bezbariérové" webové stránky,
2 celostátní konference,
13 seminářů,
13 workshopů,
13 realizovaných pilotáží programů k výkonu specializovaných činností,
5 uskutečněných odborných zahraničních stáží pro celkem 21 odborných garantů realizačních týmů,
3 uskutečněné odborné stáže pro celkem 60 pedagogických pracovníků pilotních inkluzívních škol,
1 souhrnná závěrečná zpráva z odborných stáží,
1 publikace - Analýza proinkluzívního nastavení českého školství,
1 publikace - Možnosti nastavení podpory inkluzivity,
1 publikace - Vzdělávání pedagogů,
9 publikací - Metody podpory inkluze I - IX (pro mentální retardaci, děti a žáky s jazykovou bariérou, pro sluchově postižené a neslyšící, pro zrakově postižené, pro možnosti začlenění žáků vzdělávaných podle §42, pro pervazivní poruchy, pro práci s kolektivem třídy a školy, pro podporu lokální proinkluzívní báze, pro metodickou podporu inkluze)
4 kulaté stoly pro zástupce ministerstev a odborné veřejnosti,
1 publikace - informace pro veřejnost,
1 Závěrečná zpráva projektu a NAPIV,
1 Zpráva o možnostech nastavení systému inkluzívního vzdělávání v ČR

Takže za 250 milionů jen hory papíru opsaného z dřívějších "studií" a "projektů", semináře a worshopy, pilotáže a stáže, analýzy, zprávy a hlavně pět výletů do zahraničí pro 21 odborných garantů, kteří kdesi v cizích zemích budou studovat, jak na to, aby naše romské děti chodily do školy. Doporučuji návštěvu Austrálie, kde mají bohaté, i když katastrofální zkušenosti se vzdělávacím procesem potomků původního australského obyvatelstva. Tito aboriginové dnes vesměs žijí na sociálních podporách, utápějí se v alkoholu a drogách. Jsou nevzdělaní a tudíž nezaměstnatelní. Je to důsledek "vědeckého" projektového přístupu australské vlády a tamějších akademických výzkumníků a hlasatelů multikulturalismu. Někdy je lepší se poučit u toho, komu se to nepovedlo.

Pozoruhodné přitom je, že rozsáhlou studii která upozorňuje na to, že 39 procent romských dětí nedokončí běžnou základní školu má ministerstvo už dnes k dispozici. "Rozsáhlou investici do nových analýz bych ale ministerstvu nevyčítal, pokud ji správně zaměří," prohlásil pan Gabal, který počítá nepochybně s tím, že jeho firma dodá například onu "Identifikaci" za 45 milionů. Hlavní část má už v šuplíku z roku 2006.

Z těch 250 milionů korun z evropských fondů - neboli peněz daňových poplatníků - si asi ty "sociálně vyloučené" děti nic neužijí. Ovšem učitelé zejména na základních školách budou po ukončení projektu od roku 2014 už konečně vědět, jak to zařídit, aby tyto děti alespoň dokončily základní školu. Bez výzkumníků ala pan Gabal by si nepochybně při jejich inteligenci nevěděli rady. Protože se jejich rodiče díky svému analfabetismu s nimi doma neučí pod heslem "na co je přece škola", nabízí se jen dvě řešení: posílat děti do internátních škol, kde by si osvojili i běžné sociální chování nebo zajistit do každé "vyloučené" rodiny jednoho vysokoškolsky vzdělaného asistenta. Uvidíme, co nám doporučí odborníci na inkluzivní vzdělávání.

Další související články: Kupujete dům nebo stavební parcelu?, Kdy už s tím anticikanismem někdo konečně něco udělá?, Romové v Česku dále chudnou. Zajímavé čtení je článek Rómska problematika -5- Vzdelávanie, který se zabývá i otázkou dobrovolné internátní výchovy romských dětí.
7.7.2011 9:50 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.