Kupujete chytrou nebo hloupou tiskárnu?

Pokud jste se rozhodli si koupit novou tiskárnu, ať už dobrovolně nebo z donucení (jako já), protože se buď nedá připojit do vašeho nového počítače přes USB nebo pro ni její výrobce neráčil naprogramovat driver pro Windows 7 (můj případ s OKIPAGE 8iM, která se sice kabelem připojit do USB dá, ale driver není a nebude), pak vybírejte opatrně, dlouho a kupujte uvážlivě jako já.

V první fázi hledání té nejlepší a nejvhodnější tiskárny musíte zcela zapomenout na výběr podle ceny. To by vás mohlo zavést do pekla a později byste marně litovali.

Podle mne poté, co se rozhodnete zda tiskárnu černobílou nebo barevnou, měli byste si vybrat, zda bude tiskárna hloupá nebo chytrá. V identifikaci vlastností tiskáren všech možných značek vám může kupodivu pomoci senior mezi výrobci počítačů - firma IBM. Když jsem často marně pátral po informaci, zda je nabízený typ tiskárny Host-Based neboli také GDI (to jsou ty hloupé) nebo zda tiskárna umí interpretovat některý z nejčastěji používaných jazyků, např.PCL ve formě Printer Data Stream (to jsou ty chytré), náhodou jsem objevil přehledné a hlavně úplné tabulky tiskáren obsahující právě tyto důležité údaje na stránkách firmy IBM. Samotná firma IBM u nás nabízí prakticky jen pokladní malé termální nebo jehličkové tiskárny a tak je logické, že se snaží svým zákazníkům podat informace o tiskárnách ostatních výrobců, kteří dominují na trhu domácích nebo profesionálních laserových a inkoustových tiskáren.

Přehledné tabulky s údaji o "chytrosti" tiskáren (parametry Host-based/GDI - PCL/PostScript) najdete na stránkách IBM například pro tiskárny HP, pro Canon, dále i pro Epson nebo Xerox, případně i Samsung či Brother i Fujitsu.

Dostáváme se nakonec i k penězům. Máte-li jich neomezeně, pak jistě kupte barevnou chytrou laserovku. Když se podíváte na nabídku známých internetových obchodů jako je Lan-shop.cz, Mironet.cz nebo Alza.cz, najdete tam například docela levnou HP Color LaserJet Pro CP1025, která je ovšem Host-Based, to znamená, že při vytváření tiskové stránky musí veškerou práci zastat procesor vašeho počítače. S tiskárnami tohoto druhu můžete také v budoucnu očekávat problémy snížené podpory ze strany výrobce, tedy pokud jde o ovladač (drivery). Nevím jak vy, ale já očekávám, že moje tiskárna musí "přežít" nejméně dva následující nové operační systémy a vydržet v provozu alespoň deset let, tedy pokud se toho dožiji. To znamená sice vyšší náklady dnes, ale nižší náklady zítra. Jak říkával můj dědeček, nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci.

Nebudu vás dále napínat, cože jsem si to koupil za zázračnou tiskárnu a kde. Po úporném hledání a rozvažování jsem zvolil černobílou HP LaserJet P2055 nesíťovou, s připojením přes USB. Jak jistě tušíte, patří mezi ty chytré (není Host-Based) a je rychlá s možností tisku všech možných druhů a formátů tiskovin. Možná se vám může zdát, že je poněkud rozměrná pro domácí použití a zbytečně chytrá. Má ale oproti tolik "oblíbeným" inkoustovým tiskáren velkou výhodu: náplň barvy nevysychá, což uživatelům inkoustovek přidělává jisté starosti i náklady. To, jak se rozhodnete, je samozřejmě na vás.

Nezapomeňte při vybírání na provozní náklady na tonery, zejména u levných inkoustových tiskáren po čase zjistíte, že jste za ně zaplatili mnohonásobně více než za samotnou tiskárnu. U černobílých laserovek existuje vyzkoušená cesta formou renovace kazety s tonerem. Pro tiskárnu HP LaserJet P2055 renovace stojí 780,- korun s náplní na tisk 6500 stran A4 při pokrytí 5%. K tomu není co dodat.

Na závěr informace, u koho jsem nakoupil. V závěru rozhodování samozřejmě hrálo to, za kolik kdo tiskárnu nabízí. Bylo to docela vyrovnané, vzal jsem v úvahu i existenci kamenného obchodu, ve kterém se dá na internetu vybraný produkt vyzvednout bez zbytečných nákladů na dopravu a nedej bože, i reklamovat. Pro Prahu tedy do užšího kola postoupil Mironet a Alza.

A co rozhodlo? Moje dřívější výborné osobní zkušenosti s pracovníky Mironetu (prodejna Praha 6) naklonily váhu na jejich stranu a poté, co jsem dostal jako zaregistrovaný návštěvník obchodu dárek ve formě slevy 10 procent z internetové ceny, nebylo o čem přemýšlet. Tahle firma založená kdysi mladými studenty je plná stále mladých lidí, kteří nejsou nevrlí a jsou ochotní vám počítač sestavit přesně podle vašich přání, což jejich konkurence většinou nenabízí. Přeji jim tímto hodně zákazníků a sobě, aby tiskárna vydržela oněch deset let. A proč jsem včera nic nenapsal? Inu, kupoval jsem přece tiskárnu.
8.12.2011 12:30 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.